Deel dit artikel
-

Ideal eindelijk van start gegaan

UPDATE (tarieven bijgevoegd) – Ideal, de nieuwe standaard voor betalen op internet van ABN AMRO, ING Bank, Postbank en de Rabobank is sinds dinsdag 4 oktober in gebruik. De nieuwe betaalstandaard moet de consument een nieuwe en veilige manier bieden om aankopen via internet te betalen. Uniek is volgens Rabobank dat de klant de betalingen verricht in de vertrouwde omgeving van internetbankieren.

Eigenlijk zou Ideal vorige maand al gelanceerd worden, maar volgens woordvoerder Paul van den Berg van de Rabobank wilden de banken er absoluut zeker van zijn dat alles zou werken en wilde men tegen iedere prijs een valse start voorkomen. Als de consument bij aankoop kiest voor Ideal, dan krijgt hij een scherm te zien waarin hij kan kiezen voor zijn of haar bank. De betaalomgeving ziet er ook hetzelfde uit als de internetbankieromgeving van zijn eigen bank.

Alle transactiegegevens zijn al ingevuld en de klant kan de aankoop direct betalen met de digitale handtekening. Deze digitale handtekening wordt gezet met het vertrouwde beveiligingstoken van de eigen bank van dee desbetreffende klant. Iedere ondernemer (webwinkelier), die diensten of producten verkoopt via internet en een betaalrekening aanhoudt bij een bank, kan meedoen en Ideal als betaalmethode gebruiken.

Aangezien 93 procent van de omzet van Nederlandse webwinkels van Nederlandse consumenten komt, is er volgens de Rabobank voldoende potentieel voor Ideal. Rabobank verwacht dat Ideal binnen enkele jaren 50 procent van alle online aankopen in Nederland verzorgen en vooral betalingen via acceptgiro en eenmalige machtigingen gaan vervangen.

Het aantal webbetalingen groeit volgens de bank elk jaar gestaag. In 2003 bedroeg de gezamenlijke waarde van de transacties 1,237 miljard euro, in 2004 was dat 1,678 miljard euro en het eerste halfjaar van 2005 bedroeg het 1,065 miljard euro.

Meer informatie over en een demo van Ideal is te vinden op de website  en de websites van de afzonderlijke banken. Ook is op de site een overzicht te vinden van de webwinkeliers die Ideal aanbieden. Enkele van de bedrijven waar al met Ideal betaald kan worden zijn Dixons, Netalsindefilm en Oad Reizen. Het aantal bedrijven waar met Ideal betaald kan worden zal de komende tijd naar verwachting flink worden uitgebreid.

Rabobank heeft naast de 46 webwinkels die al aangesloten zijn, nog circa 80 van hen in het aansluitproces. Het aansluiten van de grote winkels is volgens de Rabobank redelijk tijdrovend. Dat heeft te maken met de uiteenlopende betaalmodules/internetkassa’s en met de verschillende back-office systemen en databases.

Wie met de Rabo in zee gaat, betaalt eerst een zogenaamd instaptarief (tussen de 100 en 250 euro, afhankelijk van welke internetkassa je gebruik maakt) en ook maandelijkse abonnementskosten (tussen de 40 en 80 euro). Voordeel daarvan is wel dat de kosten per transactie een stuk lager liggen dan bij andere banken. De kosten per kassa-transactie bedragen namelijk gemiddeld 0,25 euro.

Bij ING/Postbank gaat een Ideal-transactie gaat 0,75 euro per transactie kosten. Dat bedrag is geldig bij 500 transacties per maand. Bij de 501 tot 1000 transacties per maand wordt dat bedrag verlaagd tot 0,70 euro per transactie en bij 1000 tot 1500 transacties tot 0,65 euro. Wie gebruik maakt van TWYP (The Way You Pay), de internetkassa van ING Bank, krijgt met andere tarieven te maken.

ABN Amro is erg huiverig met het communiceren van de internettarieven, maar Gert Silva, binnen ABN Amro veranwoordelijk voor Betalen zou zich in een interview hebben laten ontvallen dat een gemiddelde Ideal-transactie 0,70 euro kost.

Deel dit bericht

16 Reacties

O-Ishi

Allemaal mooi en aardig, maar ik heb me opgegeven als geïntereseerde zo'n drie maanden terug en tot op de dag van vandaag heb ik nauwelijks één bericht mogen ontvangen. Dat ene bericht kwam twee weken nadat ze online zouden gaan met de mededeling dat het ietsje later werd. Ben benieuwd of ik nu wel snel bericht krijg want eerlijk gezegd sta ik te trappelen om Ideal te gaan gebruiken." De betaalomgeving ziet er ook hetzelfde uit als de internetbankieromgeving van zijn eigen bank." Dat kwam ik twee jaar terug al tegen bij Free Record Shop i.s.m. de Rabobank en dat werkte erg goed.

daniel markus

Het is nog steeds niet te achterhalen wat het allemaal gaat kosten. Setup, vaste kosten en per transactie, wie het weet mag het zeggen?

Bart van Bragt

Technisch is dit systeem weinig (tot niet) vernieuwend, daarnaast durven ze ook nog 70 cent per transactie te vragen, 100 'aansluitkosten' (wat valt er voor ze aan te sluiten? Dit is puur een administratieve handeling, implementatie in je shop betaal je extra voor of moet je zelf regelen) en dan ook nog 40 euro per maand aan abonnementskosten (bij de rabo voor alleen 'iDeal Basis'). Tarieven iDeal (van de Rabo, bij de ABN is nog niets bekend): http://www.rabobank.nl/info/execute/node?node_id=326730  Even ter vergelijking de PIN tarieven: http://www.rabobank.nl/info/execute/node?node_id=303333 2 euro per maand abonnementskosten0 euro per transactie als je onder de 500 transacties blijft6 eurocent (10x minder dan iDeal!) tussen de 500 en 10.000 transacties. Een iDeal transactie kost ze een stuk minder dan een PIN transactie, ik snap dus niet echt waar ze het lef vandaan halen? Geen iDeal voor mij dus. Ander (groot) probleem is dat je met iDeal helemaal _niets_ kan wat micropayments betreft. Bedragen van 50 euro e.d. waren al geen enorm probleem op internet, iedereen heeft in no-time zelf dat geld overgeschreven en desnoods doe je dat via een creditcard of rembours. Al met al nogal een flinke tegenvaller dat iDeal. Snap niet dat ze hier meer dan een jaar mee bezig zijn geweest. Jammer, er had hier een leuke kans gelegen voor Nederland.

marcel

Weer een leuke manier om de internethandel te beperken tot de grote bedrijven. Wij hebben met ons internet bedrijf grote investeringen en kosten. Adverteren in google, enorme verzendkosten en nu ook nog belachelijke betalingstarieven. Orders onder Euro 40,- worden op deze manier amper nog interessant en aangezien dit zo'n 80% van onze orders betreft wordt de hele internethandel zo weer om zeep geholpen. Het is echt in ieders belang om dit soort kosten laag te houden. Dan ontstaat er meer handelsverkeer en zullen de uiteindelijke opbrengsten voor alle partijen groter zijn. Nu proberen de TPG's en de banken weer een groot deel van de opbrengsten naar zich toe te trekken. Feitelijk werken ze dus hun eigen klanten tegen. Niet echt ideal dus.

sf_reality

Ik denk dat tarieven iDEAL omlaag zullen gaan naarmate aantal iDEAL transacties zal groeien. Prijzen van een product bij de introductie zijn meestal hoger dan 1-2 jaar later. Denk aan de mobiele telefoon of plasma-TV. Men wil graag investeringen z.s.m. terugverdienen.Als ik me niet vergis verwerkt Interpay meer dan 1 mlrd. PIN-transacties per jaar. Het totale aantal online aankopen is in de buurt van 16-17 mln. Laten wij hopen dat iDEAL online aankopen zal stimuleren, waardoor zijn tarieven omlaag zullen gaan.

JM

Nou ik heb me zojuist proberen aan te melden met één van onze zakelijke postbankrekeningen via https://ideal.secure-ing.com maar dat wil niet lukken omdat geen enkel rekeningnummer wordt herkend. Als je vragen hebt dan kun je (uiteraard) nergens naartoe bellen en moet je maar een ticket aanmaken, maar waar je dat ticket aan dient te maken staat er weer niet bij. Ik heb postbank zakelijk gebeld maar die weten ook niks en moeten eerst zelf nog op cursus voor dit geheel. Ik ben absoluut geinteresseerd in het betalingssysteem maar dit vind ik echt een slechte voorbode. Ik heb het telefoonnummer gebeld wat bij de domeinnaamregistratie vermeld staat bij SIDN.nl maar die beste man is in vergadering. Ik zou teruggebeld worden. Verder als je de persvoorlichter van de postbank, Liselore Stuut probeert te bellen die is op het moment constant in gesprek. Jammer, je wordt enthousiast gemaakt voor iets en dat blijkt dan weer niet te werken. Ik ben benieuwd hoe het anderen vergaat met aanmelden. Mvg Jean-Marc

Kjeld

[quote]Ben benieuwd of ik nu wel snel bericht krijg want eerlijk gezegd sta ik te trappelen om Ideal te gaan gebruiken.[/quote]Op Kapaza http://www.kapaza.nl/ kun je je advertentie al promoten met iDEAL het is dus al te gebruiken. TripelDeal is de uitrol al aan het doen. http://www.quiro.nl/nl_NL/vraag/Wat_kunnen_we_met_iDEAL?.html

Guus

Net even een rondje gebeld. Bij ABNAMRO weten de helpdesk en de website nog niet dat drie dagen gelden e.e.a. door hen is geintroduceerd. Kosten kunnen ze dus ook nog niet zeggen. Bij Fortis (jan 05 aangekondigd) kennen ze bij de helpdesks niet eens het bestaan van IDEAL. IDeal is uiteraard pas ideaal als alle Nederlandse banken het aanbieden, anders moet je voor een klant van bijvoorbeeld van Lanschot of welke niet aangesloten bank danook toch weer andere betaalfuncties inbouwen. Ook zijn de kosten voor kleine transacties echt veel te hoog. Daar komt nog bij dat er nog relatief veel handelingen (lees drempels om te betalen) zijn te verrichten. Voor micro-payments met een 0909-XXXX nummer werkt dat veel sneller. Misschien een uitdaging voor KPN om deze betaalvorm ook mogelijk te maken tot betalingen van zeg euro 10,– (ipv huidig 1,30) zou sterk concurrerend zijn in mijn ogen.

Jeroen Verkroost

Ook aardig dat ik nergens iDeal functionaliteit aantref bij de sjops die op de site aangegeven staan als actieve deelnemers… Ik heb er drie geprobeerd, maar bij geen van hen was iDeal actief.

Jan

Overigens zijn er wel al diverse sites waar iDEAL wel werkt. Zoals http://www.directmovie.nl en http://www.acesdirect.nl . Handig en snelle betaalwijze. Ik verwacht hier veel van.

Rob

Afgelopen maandag kreeg ik dit mailtje van de ABN AMRO: *****En een overzicht van de mogelijkheden:1. iDeal Only Kassa De iDeal Only Kassa is een betaalplatform dat de mogelijkheid biedt om consumenten via iDeal te laten betalen.Het bestaat uit een deel voor het verwerken van transacties en een betaalpagina met de iDeal betaalfaciliteit.Het verwerkingsdeel wordt beheerd door Ogone, een deskundige en ervaren verwerker van Internetbetalingen in Nederland.De iDeal Only Kassa is eenvoudig uit te breiden tot een volledige Internetkassa.De technische implementatie wordt verzorgd door Ogone. Via https://212.23.45.102 kunt u de technische impact beoordelen. |——————————-+——————————-||Tarieven |iDeal Only kassa ||——————————-+——————————-||Eenmalige Fee |EUR 100,– ||——————————-+——————————-||Abonnement (per maand) |EUR 50,– ||——————————-+——————————-||Ideal Transactie |1,35% met minimum van EUR 0,55 ||——————————-+——————————-||Transactiekosten Internetkassa |EUR 0,25 ||——————————-+——————————-|  2. Internetkassa De Internetkassa is een flexibel betaalplatform dat de mogelijkheid biedt om consumenten op verschillende wijze (via iDeal, Creditcard, incasso etc) te laten betalen. Het bestaat uit een deel voor het verwerken van transactiesen een betaalpagina met de door de u geselecteerde betaalmiddelen.Ook hier wordt de technische implementatie wordt verzorgd door Ogone.  Via https://212.23.45.102 kunt u de technische impact beoordelen.|——————————-+——————————-||Tarieven |Internetkassa ||——————————-+——————————-||Eenmalige Fee |EUR 250,– ||——————————-+——————————-||Abonnement (per maand) |EUR 100,– ||——————————-+——————————-||Ideal Transactie |1,35% met minimum van EUR 0,55 ||——————————-+——————————-||Transactiekosten Internetkassa |EUR 0,25 ||——————————-+——————————-|

anna

ik heb een webwinkel En de eerste transacties lopen binnen. En ik moet zeggen het werkt perfect!

rini de haas

Het positieve; eindelijk zijn de banken overstag en werken ze actief mee aan online transacties. Het negatieve; waarom niet dezelfde tarieven als pinnen? (nog even los van de kritiek op deze tarieven)Conclusie; nog steeds zien banken 'het internet' als een risico. Ze vergeten even voor het gemak dat ze zelf daar de meeste schuld aan hebben. Hoe lang hebben ze niet geroepen dat internet-transacties onveilig waren? De wal kan het schip keren; zolang de internet consument en aanbieder hier geen gebruik van maakt zullen detarieven uiteindelijk marktconform moeten worden gemaakt.

Tinus

Een goede vergelijking van de kosten is nog steeds erg lastig. Op deze website (<a href=" http://www.idealintegreren.nl/pagina/ideal-vergelijk/"&gt; http://www.idealintegreren.nl/pagina/ideal-vergelijk/</a&gt; staat een overzicht met de door banken opgegeven kosten en acties. Hieruit kan worden afgeleid dat het voor sommige webshops beter is om van bank te wisselen, omdat de kosten in sommige gevallen (vooral bij kleinere transacties) best hoog kunnen oplopen.

Tinus

Zou de bovenstaande link gecorrigeerd kunnen worden? Dit staat een beetje slordig..

gompie

zie voor alle aangesloten merchants: www.ideal-betalen.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond