Deel dit artikel
-

‘iDEAL moet binnen twee jaar storingsvrij’

Winkeliers en webwinkeliers willen dat de Nederlandse bancaire sector de lat hoger legt voor de beschikbaarheid van iDEAL. De Nederlandsche Bank moet er op toezien dat de sector maatregelen neemt om binnen twee jaar storingsvrij te kunnen zijn. Belangenverenigingen Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland kaarten dit aan bij de politiek.

Deze week spreekt de Tweede Kamer over een storings- en beschikbaarheidsnorm voor betalingsverkeer. Belangenverenigingen Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland vragen hierbij aandacht voor iDEAL.

Met 190 miljoen aankopen per jaar is iDEAL de belangrijkste online betaalmiddel. Storingen met iDEAL hebben dan ook grote maatschappelijke gevolgen.

Regelmatig vindt er een grote of kleine storing met iDEAL plaats. Als je al deze storingen bij elkaar optelt ondervinden Nederlanders gemiddeld anderhalve dag per jaar hinder bij het gebruik van iDEAL, stellen de organisaties. Hiermee ligt de beschikbaarheid van iDEAL veel lager dan andere nutsvoorzieningen.

Volgens de beide belangenverenigingen voldoet de huidige normering van iDEAL niet meer. De norm is te laag en dit motiveert de bancaire sector onvoldoende te investeren en storingen te voorkomen.

In aanloop naar het overleg in de Tweede Kamer pleiten Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland voor een storingsnorm die de komende jaren steeds strenger wordt. De Nederlandsche Bank moet er volgens de belangenverenigingen op toe zien dat de sector maatregelen neemt om binnen twee jaar volledige beschikbaarheid te kunnen realiseren.

Deel dit bericht

1 Reactie

Nils van der Knaap

Het is natuurlijk ook heel gek dat zo iets belangrijks als iDEAL zo storingsgevoelig is. Het is verreweg de belangrijkste online betaalmethode en als er storing is dan levert dat een webwinkel veel frustratie en minder omzet op. Ik ben benieuwd of de technologie van banken eindelijk het benodigde niveau gaat halen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond