Deel dit artikel
-

‘Ieder bedrijf moet gaan denken als uitgever’

[eDay] Alle bedrijven moeten meer gaan denken als mediabedrijf of uitgever. In het digitale tijdperk is het cruciaal om transparant te handelen en communicatie naar de kern van alle handelingen te brengen.

“Ieder bedrijf is tegenwoordig ook een mediabedrijf”, of ze willen of niet “Ze moeten daarom goed opletten hoe externe communicatie hun identiteit, merk en imago beïnvloeden. Bovendien moeten ze zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheden binnen het ecosysteem.”

Richard Sambrook draagt binnen PR-bedrijf Edelman de titel Chief Content Officer. Niet omdat dat hip klinkt, maar om het belang van ‘de boodschap’ of de ínhoud van de media te onderstrepen. De Engelsman heeft zijn strepen in de media ondertussen verdiend. Tot begin vorig jaar was hij topman bij verscheidene onderdelen van de BBC wereldwijd.

Aanstaande donderdag gaat Sambrook als spreker tijdens Emerce eDay dieper in op de nieuwe rol van bedrijven groot en klein. “Iedereen kan tegenwoordig content maken en uitgeven, maar dat zijn ze van oudsher niet gewend. Het belangrijkste is dat bedrijven letten op hoe content wordt gemaakt, hoe dat het bedrijf weerspiegelt en hoe consumenten en andere belanghebbenden bij de organisatie betrekt.”

De Engelsman geeft vier tips voor organisaties die een omslag willen maken. “Het gaat hier om een culturele omslag. Dat is een van de moeilijkste dingen om te realiseren. Dat raakt niet alleen de PR- en marketingafdeling. Het gaat niet puur over communicatie maar over houding richting de markt, productie en distributie.”

Concreet: bedrijven moeten transparant zijn in hun identiteit en hun doelen. “En ze moeten een publishers mind set aannemen. Doen wat uitgevers doen: het publiek zoeken, snappen en bedienen. Maar dat houdt ook in dat ze hun communicatie regelmatig updaten. Een video in de maand op YouTube is niets.” En als laatste: zorg ervoor dat de content vind- en deelbaar is.

*) Richard Sambrook is een van de sprekers tijdens Emerce eDay, aanstaande donderdag in de Van Nellefabriek in Rotterdam

Deel dit bericht

7 Reacties

Sjoerd

Mijn god, laat het merendeel van de bedrijven juist niet acteren als uitgever. Doelgroep ‘snappen’? Hoeveel uitgevers ‘snappen’ hoe te communiceren met hun doelgroep op internet? Laat uitgevers eerder maar leren van bedrijven als Amazon en Apple die naast een goede communicatie ook een goede bedrijfsvoering hebben 🙂

hans de ligt

Wat een interessante sprekers op die emerce eDay, blij om te zien dat steeds meer mensen het beginnen te begrijpen, gisteren het artikel over consumenten die elkaar meer vertrouwen dan merken, nu dit artikel waar ik overigens aan toe wil voegen, dat zowel uitgevers als bedrijven die op die stoel gaan zitten dan wel ´socialer´ moeten worden. Dan bedoel ik niet inzetten van sociaal media maar sociaal zijn. In de Labelmag. van deze maand (gratis aan te vragen) staat er trouwens een mooi artikel over.
Dus content ja, maar vergeet niet het woord relevant er aan toe te voegen, en ja relevant kun je pas zijn als je je klant goed kent (dialoog) Zowel uitgevers als bedrijven die willen uitgeven zijn van harte welkom op ons spreekuur!

Johan Schaap

Uitspraak doet me denken aan een rapport van Forrester van ruim 2 jaar geleden (juli 2009): We Are All Media Companies Now (http://www.forrester.com/rb/Research/we_are_all_media_companies_now/q/id/53761/t/2 )

Karel Kolb

Koop de Emerce van deze maand met mijn workshop Contentstrategie voor het web. Goedkoper dan eDay en bovendien langer houdbaar. 🙂

Mark de Lange (Beklijf)

‘Iedereen moet uitgever worden’ is zo’n uitspraak die natuurlijk meer diepgang nodig heeft. Maar de kernboodschap is geheel waar. Want waarom nog journalisten proberen te overtuigen om over jouw merk of bedrijf te gaan schrijven – oude PR-methode – als je ook zelf autoriteit (thought leadership) op een bepaald onderwerp kunt claimen door zelf content te publiceren. En een dergelijke nieuwe methode (content marketing of PR 2.0) vergt gewoon een nieuwe manier van denken: die van publishing. Voor merken of bedrijven betekent dat: niet enkel meer je product pushen, maar inspelen op de informatiebehoefte van je doelgroep. Dus op eigen kracht aandacht van je doelgroep verdienen en daarmee je marketingdoelstellingen realiseren zonder hiervoor dure media in te hoeven kopen. En daarvoor is inderdaad, zoals Richard Sambrook meldt, een “cultuuromslag” nodig binnen vele MarCom afdelingen. Namelijk: niet meer denken in tijdelijke campagnes, maar in een Ongoing (Daily) Dialogue! Ben erg benieuwd wat Sambrook hierover op eDay gaat vertellen!

Simone

Gut er is weer een marketeer met een stelling.
90% lauwe lucht en tien procent flauwekul.
Als er één type bedrijf is dat niet met zijn tijd meegaat, dan is het wel een uitgeverij.

Vincent Leenders

Niet alleen elk bedrijf, maar ook elke vereniging, sportclub, stichting. Ja, wie eigenlijk niet. Er zijn er echter weinig die dat al door hebben.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond