Deel dit artikel
-

Ilse nog steeds meest gebruikte zoekmachine

Ilse is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland, zo luidt een van de bevindingen in een herhaald onderzoek van online marketingbureau Checkit.nl in samenwerking met Internet Databureau Nedstat naar de populariteit van zoekmachines. Een sterke stijger in de top 5 is Google, maar het verschil in populariteit tussen de eerste en tweede plaats is nog altijd levensgroot: 42 procent marktaandeel voor Ilse tegenover dertien procent voor Google.

De top 5 van meest gebruikte zoekmachines in het tweede kwartaal van dit jaar: Ilse op 1 (was ook 1 in het eerste kwartaal 2001) met 42 procent marktaandeel, Google op 2 (was 5) met dertien procent, Vindex op 3 (was 2) met twaalf procent, Altavista,nl op 4 (was 4) met negen procent, en Lycos op 5 (nieuw in de top 5) met vijf procent.

Paul Aelen, commercieel directeur van Checkit, zegt dat het onderzoek is gebaseerd op gegevens die zijn verkregen uit Nedstat Basic tellers, die mensen gratis op hun site kunnen plaatsen. Geeft dat niet een vertekend beeld? Aelen: "Je moet je nu eenmaal ergens op baseren, en in dit geval wilden wij ook graag de frequenties weten omdat omdat mensen vaak ook zoekopdrachten plaatsen bij andere zoekmachines naast hun favoriete zoekmachine. Het onderzoek via Nedstat neemt dit mee in het totaal te bepalen percentage. Je kunt je inderdaad afvragen of de doelgroep van gebruikers van een Nedstat basic teller voldoende representatief is. Desondanks denk ik dat we met dit onderzoek een aardig compleet beeld geven."

Een marktaandeel van 42 procent. Wat wil dat in dit geval zeggen?
"We gaan uit van een totaal van zo'n 150 zoekmachines die in Nederland gebruikt worden. Van alle gebruikers in Nederland van zoekmachines gebruikt in dit voorbeeld 42 procent de Ilse machine." Het zou hierbij gaan om 800.000 individuele bezoekers, die samen wekelijks 3,5 miljoen zoekopdrachten plaatsen. Volgens Checkit worden er wekelijks in Nederland in totaal zo'n tien miljoen zoekopdrachten gegeven.

Het verschil in marktaandeel tussen de eerste en tweede plaats is maar liefst 29 procent. Hebben jullie daar een verklaring voor?
"Ilse is natuurlijk een vrij oude zoekmachine en Google bestaat nog niet zo lang. Verder lijkt het erop dat een grote groep Nederlanders een hekenbare Nederlandstalige zoekmachine willen hebben, en de Nederlandse versies van de andere zoekmachines bestaan nog niet zo lang."

Checkit onderzocht ook hoe er door Nederlandse internetgebruikers wordt gezocht. Een steekproef onder drieduizend internetgebruikers geeft aan dat meer dan de helft één enkele zoekterm gebruikt, terwijl zo'n veertig procent twee of meer zoekwoorden tegelijk gebruikt. Opmerkelijk is dat twee procent een complete url in de zoekmachine invoert, blijkbaar in een poging de zoekmachine als browser te gebruiken. Is dat domheid of missen we nu iets?
Aelen: "Dat vroegen wij ons ook af. Er zijn duidelijk makkelijker manieren om een url te gebruiken en de bijhorende site te vinden. Maar blijkbaar is het een internationaal verschijnsel. Op wordtracker.com houden ze bij welke woorden het meest gebruikt worden als zoekterm. Dan zie je dat www.yahoo.com daar in de top 10 staat."

www.yahoo.com blijkt inderdaad op de tiende plaats te staan in de Wordtracker top 10 van meest gebruikte zoekwoorden. Het meest gebruikte zoekwoord is daar: Yahoo, gevolgd door hotmail, sex, hotmail.com, yahoo.com. www.hotmail.com, ebay, google, jokes en www.yahoo.com.
Ter vergelijking: Ilse meldt als populairste zoekwoorden van afgelopen zomer: sex, gratis, auto en vakantie, maar ook de woorden hotel, amsterdam, camping en rotterdam staan daar in de top 10.

Deel dit bericht

27 Reacties

Anders Floor

Wat een verschrikkelijk dom onderzoek. Nedstat-tellers staan, alle Diemense expansiedrift ten spijt, bijna exclusief op Nederlandse websites. Niet alleen de basic tellers, ook de betaalde versies voor bedrijven. Waar gaan mensen naar toe als ze een Nederlandse website zoeken? Naar een zoekmachine die is gespecialiseerd in Nederlandse website, en die bij voorkeur in het Nederlands is. Ilse en Vindex dus. Mensen die Google of Altavista gebruiken om op buitenlandse sites terecht te komen, sites die immers niet genoemd staan in Ilse of Vindex, worden in dit onderzoek nauwelijks meegenomen: die sites bevatten relatief veel en veel minder Nedstat-tellers. Dat Nedstat hier aan meewerkt en de resultaten zonder dergelijke onderbouwing doodleuk wereldkundig maakt, doet je ernstig twijfelen aan het analytisch vermogen van Nedstat, en dus aan hun eigen product. Ik zou me rotschamen als ik hen was. Dat bureau "Checkit" kan zich beter vandaag nog opheffen. Ter illustratie: als je Nederlanders gewoon op de man af vraagt wat voor zoekmachine ze gebruiken, krijg je hele andere resultaten. Zie het resultaat van een Webwereld-poll, bijvoorbeeld: Google 64 procent, Ilse en Vindex beide ver daarachter met 8 procent. Nou zitten op WebWereld natuurlijk voornamelijk gevorderde internetgebruikers, maar het verschil met het Nedstat-onderzoek lijkt me te groot om het verschil enkel daarin te zoeken. De poll staat op: http://www.webwereld.nl/peiling/01_24_dicht.phtml

Piet Som

Als er wekelijks 10 miljoen zoekopdrachten worden gedaan, hoe komt het dan dat Ilse met haar 42% marktaandeel niet verder komt dan maar 3,5 miljoen wekelijkse zoekopdrachten? Zou dit geen 4,2 miljoen moeten zijn? "en de Nederlandse versies van de andere zoekmachines bestaan nog niet zo lang." Nee inderdaad, Lycos en Altavista bestaan nog maar "een paar" jaar. *HOEST*

Jan Gerritsen

Gelukkig geeft dhr. Aelen het zelf al aan:"..Je kunt je inderdaad afvragen of de doelgroep van gebruikers van een Nedstat basic teller voldoende representatief is…" Het enige wat hiermee gemeten wordt is het thuisgebruik cq. thuisgedrag van internetters. Een Nedstat Basic teller staat in geen geval op professionele en/of zakelijke sites. Wat zegt het dan? Alleen hoe internetters privé zoekmachines gebruiken. De weergegeven marktaandelen zijn dus niet representatief voor de gehele Nederlandse INTERNET populatie. In reactie op Ander Floor: Wanneer je mensen op straat zou vragen welke zoekmachine zij gebruiken dan krijg je geen beeld van het marktaandeel (duh) maar de mate van naamsbekendheid. Zeker nooit les gehad in marketing?

Piet Som

Nou meneer de marketing man, als ik mensen op straat vraag welke zoekmachine ze gebruiken neem ik aan dat ze niet gaan staan te liegen. Of gaan Grolsch drinkers soms ook zeggen dat ze Heineken drinken? Het niveau van dit onderzoek overstijgt jouw antwoord, en dat is beslist geen compliment.

William

Jammer dat Nedstat en Checkit op zo'n goedkope manier publiciteit zoeken en ook nog vinden.Ik vind dat Emerce eens wat beter om moet gaan met persberichten. Persoonlijk zou ik de url's naar hun site uit het artikel verwijderen, ze hebben mijn inziens geen recht op de bezoekers die die links opleveren. Zoals hierboven al wordt gezegd, de onderzoeksmethode deugt van geen kanten. Je kan beter 2000 Internettende Nederlanders telefonisch benaderen en vragen naar hun favoriete zoekmachine. Dan kan je ook meteen vragen hoe vaak ze welke zoekmachines gebruiken en waarom. Vraag ook meteen welke zoekmachine meestal de beste resultaten geeft. Zo krijg je een meer objectief beeld. Ik geloof daarnaast best dat Ilse de meeste zoekopdrachten genereerd. Lijkt me logisch als je 15 keer een zoekopdracht moet ingeven voordat je de juiste sites gevonden hebt tussen al de spam in de database van Ilse (probeer eens een zoekopdracht met een weinig gebruikt woord plus als tweede woord een meer generiek woord). Ik ga voor Google. Met google vindt ik 9 van de 10 keer bij de eerste zoekopdracht op de eerste resultaatpagina een relevante site. De opmars van deze site is dan in mijn ogen ook terecht (ook vanwege de laadtijd en snelheid van de search engine).

Fred Brink

Wat jammer, weer zo'n 'kant-en-klaar' artikel gebasseerd op eenzijdige gegevens gebracht als 'de waarheid'. Laten we het artikel gewoon even herschrijven; WAS: TITEL: "Ilse nog steeds meest gebruikte zoekmachine".WORDT: HOOFDTITEL: "?ILSE (afkorting, dus hoofdletters) uitgeroepen tot meest gebruikte zoekmachine voor het Nederlandse publiek door Nedstat en Checkit".SUBTITEL: "Rest van Nederland twijfelt". Regel 1 uit de journalistiek; HOOR EN WEDERHOOR! Valt me tegen van en de hoofdredacteur die dit artikel heeft geplaatst/geschreven en de Emerce die hierdoor zijn naam eraan verbindt. Mbt die laatste alinea over Wordtracker.com. Er wordt weer eens geen onderscheid gemaakt tussen een DIRECTORY en een SEARCH-ENGINE en combinaties daarvan. YAHOO is een combinatie van een zoekmachine en een directory. Als je een Nederlands woord opzoekt als bijvoorbeeld 'bitterbal', dan kom je vanzelf uit op GOOGLE. En als je bij ALTAVISTA gaat zoeken in de directories, kom je uit bij LOOKSMART omdat zij geen eigen directory hebben. Al met al kan dit hele artikel en het verkooppraatje hierin voor ILSE, Nedstat en Checkit op de vuilnishoop. De enige die blij is met dit artikel is ikke zei de gek, die weer eens een mooie reply mocht geven… helaas zonder opbouwende kritiek deze keer.

Jan Gerritsen

Tuurlijk Piet Som… Voordat je op deze manier reageert op een reactie :"Het niveau van dit onderzoek overstijgt jouw antwoord, en dat is beslist geen compliment", dan zal ik zelf maar niet reageren op je eerste reactie: "…hoe komt het dan dat Ilse met haar 42% marktaandeel niet verder komt dan maar 3,5 miljoen wekelijkse zoekopdrachten? Zou dit geen 4,2 miljoen moeten zijn? …" Op deze manier een marktaandeel bepalen is niet op een marketing technische wijze te verantwoorden. Voorbeeld (om het je wat inzichterlijker te maken): – Welke frisdrank drink je? Het antwoord zal zijn wat het eerste in je opkomt… dit geldt ook voor internet sites cq. zoekmachines. Duidelijk?

Piet Som

Je mag je wel als een marketingexpert profileren, maar het lijkt me nog altijd verstandiger om vanuit gezond verstand te redeneren. Ik begrijp niet wat er mis is met mijn twijfels over het rekensommetje van de commercieel directeur van Checkit. En wat voor frisdrank drink ik? Degene die ik het lekkerst vind; Sprite dus. Internetgebruikers gebruiken in het algemeen 2 zoekmachines. En dan wordt zoekmachine 2 vaak slechts als naslag of 2nd opinion gebruikt. Internetgebruikers zullen verder een broertje dood hebben aan naamsbekendheid. Ze zijn op zoek naar relevante en snelle zoekresultaten.

Frank

Wat de nederlander niet kent, gebruikt hij niet… Zo ook blijkbaar goede search engines die geen portal willen zijn zoals Google. Een tip is http://www.northernlight.com. Ze zijn niet zo op nederland georienteerd, maar hebben wel goede scoringsalgorithmes.

Anders Floor

Helaas wordt je bij Northernlight strontziek van alle troep die ertussen staat. Zoek je bijvoorbeeld op "Emerce", dan staan er bij de eerste 15 hits liefst 5 "special collection"-links die alleen te lezen zijn als je geld op de cybertafel legt. Voor mij heeft Northernlight daardoor al snel weer afgedaan. Ik ben domweg niet geïnteresseerd in die onzin. Bovendien is de snelheid ook niet meer wat het geweest is. In reactie op Jan Gerritsen, die mij een marketingcursus aanraadt: neem eens een kijkje bij de Webwereld-poll waar ik het over had. Bezoekers konden aangeven wat de zoekmachine was die ze het meest gebruikten: Google, Ilse, Vindex of een andere. Nou snap ik ook wel dat dat statistisch gezien een andere methode is dan die het Checkit/Nedstat-onderzoek hanteert, maar mijns inziens wel een methode die een beter beeld geeft van de zoekmachines die men gebruikt. Wederom met de opmerking dat het bij Webwereld ongetwijfeld om meer dan gemiddeld ervaren internetters gaat. In reactie op iemand anders: ik neem aan dat niet alleen Nedstat Basic-tellers zijn meegenomen in dit onderzoek, maar ook betaalde Nedstat-tellers. Daarvan slaat Nedstat immers ook de herkomst van de bezoekers op.

Piet

Frank, Google is geen portal. Dit even ter informatie.

Fred Brink

Wat nog het meest irriteert is dat Reclameweek en Adformatie het artikel/persbericht klakkeloos overnemen en waarschijnelijk nemen een paar kranten het ook weer over. Zo wil ik ook wel gratis adverteren online en offline. Eens even denken wat voor bogus persbericht ik eens zal schrijven…- Hot Orange vindt nieuwe geldschieter?- Reddion wordt weer AdValue?- Maurice de Hond vindt onderdak als mogelijke opvolger Boonstra?- Ricardo neemt Spott over! Jammer dat andere partijen niet de kracht hebben, zoals de Emerce en Webwereld om een online discussie te kunnen toestaan.

Jan Gerritsen

Dhr Aelen geeft toch duidelijk aan dat voor dit onderzoek alleen de Basic tellers zijn gebruikt, daar kun je dan vanuit gaan.

Paul Aelen

Mijn complimenten aan de lezers die het stuk goed hebben bestudeerd! Zoals aangegeven in het artikel kun je een onderzoek naar gebruik van zoekmachines op meerdere manieren uitvoeren. Checkit heeft gekozen voor de methodiek van Nedstat. Uit de 80 miljoen hits die dagelijks via de tellers binnenkomen wordt er (per kwartaal) uitgerekend welke zoekmachines het meest worden gebruikt. Het belangrijkste aspect hierin is dat we te weten komen welke zoekmachine de meeste zoekopdrachten genereert. Deze methodiek geeft ons inziens het beste beeld van de meest gebruikte zoekmachine. Een dergelijk onderzoek is via een reguliere (lees telefonisch) manier moeilijk in te vullen. Wie weet er nu precies hoeveel zoekopdrachten hij of zij afgelopen periode bij welke zoekmachines heeft ingevoerd. Het gedane onderzoek van Nedstat is juist een bevestiging van het beeld dat wij terugzien in de statistieken van vele bedrijven. Ilse zorgt voor het overgrote deel van de bezoekers via zoekmachines, gevolgd door Google en Vindex. De bevindingen van het onderzoek op Webwereld komen naar onze mening op enkele punten overeen met het onderzoek dat wij hebben gehouden. Op Webwereld komt over het algemeen de meer ervaren internetter. Deze groep kent en gebruikt steeds meer de zoekmachine Google (zie de stijging van plaats 5 naar 2). Echter de gemiddelde Nederlander die een herkenbare, specifiek Nederlandse zoekmachine wilt gebruiken gaat enmasse naar Ilse. Ik vraag me ook sterk af of de gemiddelde Nederlander op de website van Webwereld komt en stemt op hun favoriete zoekmachine??! NB: Beste Fred, kritiek of opbouwende kritiek, daar leren we van. Daarom een opmerking aangaande jouw reply; de redacteur heeft het over de zoekterm Yahoo en niet over de zoekmachine/ webdirectory Yahoo.

Zoran

Kijk 'ns op http://www.google.com/preferences. Daar kun je o.a. je taalvoorkeuze aangeven (b.v. Nederlands, Fried, Hacker, etc.) Veel beter dan Google krijg je het denk ik niet. Overigens wil ik hier niet mee zeggen dat minder mensen Ilse gebruiken (eigenlijk alleen dat meer mensen Google zouden moeten gebruiken).

H. Vermeijden

Het is toch opvallend dat veruit de meeste bezoekers die op onze (reis)site via Google binnenkomen (20-25%). Ilse komt niet eens in de top 3 of komt dat omdat wij niet betalen voor opname in ILSE?

RHCP

Dit ondezoek is helemaal niet representatief voor de nederlandse internetpopulatie. Nou geeft checkit dit zelf ook aan, maar ik heb al stukjes in de krant gelezen waar hier gemakshalve aan voorbij wordt gegaan. Zelf heb ik vanuit mijn functie een tijd met de gegevens van AC Nielsen gewerkt en die geeft toch wel even een ander beeld van meest gebruikte zoekmachines: 1: Ilse 2: Lycos.nl 3: Altavista.nl 4: Vindex en google zou ik zo 123 niet weten, maar in ieder geval niet tussen dit rijtje. Dit rijtje gaat zowel op gemeten in aantal pageviews als unieke bezoekers (op vindex na dan want die behalen relatief weinig pageviews, wat ook logisch is). Ook veel andere marktonderzoeksbureaus komen met een vergelijkbaar rijtje als de bovenstaande. Bull dus om aan de hand van dit onderzoek wat te zeggen over de Nederlandse internetters. Volstrekt onbruikbaar. Helaas kijkt de nederlandse media niet verder dan hun neus lang is. Graag reacties hoe dit mogelijk is.

Grmbl

Uhh.. Mijnheer Vermeijden, betalen voor opname bij ilse? Misschien toch maar eens een keer naar de aanmeldpagina's kijken? info.ilse.nl/aanmelden/Ik zie nergens de mogelijkheid staan om een creditcard nr. achter te laten, oid. Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf als ilse het aandurft om geld te vragen voor een positie in de zoekmachine. Lijkt mij een vorm van Kamikilse 😉

Chris

Het is toch ongelovelijk dat zoveel mensen nog Ilse gebruiken. Dat is wel de slechtste zoekmachine die er is. Ik ben het helemaal eens met de steling dat Google top is en Ilse niet. Met Google vind je wat je wilt, met Ilse nooit. Ik hoop dat het 'volk' doorkrijgt dat er meer dan Ilse is, want ik begrijp dat er heel veel gezocht wordt, want als je niks vind, dan blijf je zoeken

John Fontaine

Ilse meet met twee maten, hinkt op twee gedachten en eet van twee walletjes. Uiteindelijk zullen ze het af gaan leggen. Niet zo zeer omdat andere zoekmachines beter zijn (dat is een vaststaand feit) maar omdat ze verkocht zullen worden aan een Amerikaans bedrijf. Ze blijven dus wel bestaan maar in een geheel andere vorm of wellicht opgeslokt door een andere zoekmachine. Wie google kent weet gewoon dat de opmars van deze prima zoekmachine niet te stuiten zal zijn. Zonder enige vorm van reclame (Ilse had een traditioneel media-offensief nodig) kent iedere Internetgebruiker google. Tenslotte. Dit onderzoek raakt natuurlijk kant nog wal, er zijn meer sites zonder 'stats' dan met en als je een statsteller gebruikt van Nederlandse makelij ben je meer Nederlands gericht. Maurice de Hond kan je overigens precies vertellen hoe je een gedegen onderzoek houdt, daar was hij ooit heel erg goed in (tip van de dag!)

Remco

Inderdaad niet te geloven dat Ilse nog steeds de meest gebruikte zoekmachine is. Even los van of het onderzoek goed is uitgevoerd of niet. Google en ixquick, onlang uitgeroepen tot de beste zoekmachine terwereld, zijn vele malen beter.Ik denk dat Ilse niet op haar kwaliteiten als zoekmachine teert maar gewoon op naamsbekendheid. De zoekresultaten zijn ronduit belabberd.

Jan Gerritsen

Ter verduidelijking: Google is een zoekmachine. Ilse is een portal… het zoekgedeelte is maar een onderdeel hiervan. De vergelijking is niet eens te trekken.

Thomas

Mensen vinden het raar dat Ilse nog steeds de meest gebruikte Nederlandse zoekmachine is. Zo raar is dat echter niet omdat Ilse waarschijnlijk de hoogste naamsbekendheid heeft van alle zoekmachines. Ter vergelijking: MS Windows is ook het meest gebruikte OS, maar dat je nou zegt de beste! De gemiddelde huis-tuin-keuken internetbebruiker komt daar pas later mee in aanraking (="late majority" en "laggards" voor onze marketing-cursisten Jan, Piet en Anders) Google kent overigens naast de uitstekende zoekfunctie ook een directoy-gedeelte (ook redelijk goed, maar weinig toegevoegde waarde tov van langer bestaande directories).

Anders Floor

Het is niet raar dat uit dit onderzoek blijkt dat de meeste hits op pagina's met Nedstat-tellers afkomstig zijn van Ilse, maar het is op zijn zachtst gezegd wel raar dat dat door de heren onderzoekers daar uit concluderen dat Ilse de meest gebruikte zoekmachine in Nederland is. Je zou als opdrachtgever maar een flink bedrag op tafel leggen voor een degelijk onderzoek en te maken krijgen met dit soort nattevingerwerk. Nedstat-tellers staan bijna exclusief op Nederlandse sites. Wanneer mensen op een Nederlandse link klikken, is de kans vele malen groter dat ze op een pagina met een Nedstat-teller terechtkomen dan wanneer ze op een buitenlandse link klikken. Ilse toont bijna exclusief Nederlandse sites, Google niet. Tussen de hits van Ilse zullen veel vaker sites zitten met een Nedstat-teller dan tussen de hits van Google.Stel nu dat Google en Ilse even vaak gebruikt zouden worden. Op Nedstat-sites zou dan ongetwijfeld blijken dat Ilse meer bezoekers oplevert dan Google. Maar hoe je daaruit kunt concluderen dat Ilse de meest gebruikte zoekmachine is, is me een raadsel. Best kans dat Ilse in Nederland wel de meest gebruikte zoekmachine is, maar er zijn toch wel betrouwbaarder onderzoeken te bedenken? Checkit had bijvoorbeeld beter met XS4all een maand lang de logs door kunnen spitten om te kijken hoe vaak en waar er zoekopdrachten zijn gegeven.

John

Ilse is gewoon de beste! Razendsnel en topresultaten. Wat wil je nog meer?

Jan Clevering

Ik heb ooit Ilse gebruikt. Maar toen daar alleen maar rotzooi kwam op mijn eigen url (eerst een rij startpagina's die mijn site niet eens vermelden), ben ik gauw van Ilse afgestapt. Vindex deed het dan een stuk beter! maar Google is gewoon de beste, maar zeker de snelste!

mark

Hoewel ik normaal toch geneigd ben chauvinistisch te zijn, is dit bij Ilse geheel niet het geval. Een aantal malen heb ik eens een en ander gecheckt bi jdeze zoekmachine, maar helaas heeft de machine het altijd moeten afleggen tegen welke andere machine dan ook. Nee, dan moet ik mij aansluiten bij mijn voorganger in dit forum. Google is de machine: gewoon snel goede response, geen recalmerotzooi en antwoorden op dat wat ik wil. Ilse is iets van het verleden dat vergeten is door te werken aan het heden en toekomst. Jammer maar helaas.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond