Deel dit artikel
-

ING: Adoptievermogen detailhandel blijft problematisch

De detailhandel groeit dit jaar met 1,5 procent, maar niet iedereen profiteert. Sommige winkeliers zien hun markt vergroten, terwijl anderen kampen met krimp. Om op termijn echter optimaal te kunnen profiteren van economisch herstel zijn aanpassingen nodig, zegt ING in een marktverkenning.

Het is volgens ING duidelijk dat de omgeving van fysieke winkels verandert en dat zij moeite hebben zich aan te passen. Vernieuwing in zowel individuele winkels of formules als winkelgebieden blijft (te) vaak achter.

De bestedingen trekken aan, maar het herstel van de detailhandel gaat niet zonder slag of stoot. In non-food zijn de gevolgen daarvan al merkbaar. Diverse winkels moesten hun activiteiten staken. Er is sprake van een oplopende leegstand van winkelgebieden. Discounters breiden gestaag uit en nieuwe formules via internet zijn in opkomst.

Keer op keer blijkt dat gemak de boventoon voert bij de hedendaagse consument. Op foodgebied biedt de supermarkt steeds meer. Het online succes van categorieën als diervoeding en wijn laat zien dat er voor digitale specialisten ruimte is om een eigen uniek en onderscheidend assortiment te voeren.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan

Persoonlijk vind ik het vreemd dat ze zeggen dat de detailhandel weer 1,5% is gestegen, terwijl al die bekende jongens zo ongeveer op de fles gaan. Zelfs de HEMA had laatst al problemen. Ik bedoel, wees realistisch. Ik denk dat een hoop dingen niet zijn meegenomen in de berekeningen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond