Deel dit artikel
-

ING: Crosschannel moet schoenenbranche redden

De opkomst van online spelers in schoenen heeft de markt opgeschud. Dat concludeert het Economisch Bureau van ING Bank. Het online aandeel groeit gestaag door en de verwachting is dat internet richting 2025 een derde van de markt in handen krijgt.

Tot 2012 nam het aantal (fysieke) winkels in schoenen nog toe, nu is sprake van sanering. Ketens kiezen voor crosschannel strategieën met een selectief aantal vestigingen.

Winkels in schoenen werden in 2013 hard getroffen; de omzet nam dat jaar met 9 procent af. Met name het eerste kwartaal verliep toen slecht, deels door weersomstandigheden, maar ook in de rest van 2013 werd verlies geleden. De markt kent een licht herstel in 2014, met naar verwachting een kleine plus in de omzet.

Belangrijke factor in de dalende omzet van winkels in schoenen en het trage herstel is de invloed van (online) concurrenten. Sinds de komst van Zalando is de sector veranderd. GfK meldt over het eerste half jaar een online aandeel in schoenen van bijna 17 procent. In 2013 lag het online aandeel nog op ruim 13 procent. De omzet van pure online spelers (pure players) wordt niet meegeteld in de (omzet)cijfers van CBS.

ING Economisch Bureau verwacht ook de komende jaren nog een forse stijging van het online aandeel tot 30 à 35 procent in 2025. Een sanering in de winkelstraat is daarom onvermijdelijk. Ketens die weten te overleven kiezen voor crosschannel strategieën.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond