Deel dit artikel
-

ING: Detailhandel moet inspelen op nieuwe realiteit

De detailhandel non-food hoeft voorlopig niet te rekenen op enig herstel. De zwakke economie leidt tot krimpende bestedingen. Daarnaast blijft het succesvolle online kanaal omzet wegtrekken uit de winkelstraat. ING Economisch Bureau raamt voor 2012 een teruggang van min 3,2 procent in de omzet van de detailhandel non-food, gevolgd door een verdere krimp in 2013.

Temidden van alle tegenslag die de non-food retail te verwerken krijgt functioneert het online kanaal haast als een baken van licht. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel groeide de totale online markt in het eerste half jaar met negen procent. Vooral de segmenten ‘interieur & tuin’ en speelgoed deden goede zaken. Ook in vrijwel alle andere non-food producten is groei waarneembaar. Vooral kleding (inclusief schoenen) blijft het erg goed doen; met een online omzet van 345 miljoen euro over de eerste helft van 2012 werd een groei bewerkstelligd van vijftien procent.

Toch is online handel niet voor iedereen weggelegd. Door middel van een sterke professionaliseringsslag is de lat in snel tempo hoger gelegd. De investeringen nodig voor bouw en onderhoud van een webshop, marketing (hoe word ik gevonden), de benodigde personeelscapaciteit en eisen aan logistieke systemen zijn daardoor namelijk eveneens hoger komen te liggen. Ook opbouw van klantkennis en het versterken van online retailmerken vragen om tijd en geld.

Voor retailers uit het MKB wordt het lastiger succesvolle internet- en/of multichannelstrategieën te ontwikkelen. Gevolg is dat zij minder goed in staat zijn te profiteren van online groei en tegelijkertijd te maken krijgen met een kleiner omzetaandeel voor hun fysieke winkels. Dit komt dus bovenop de omzetdaling die de markt kent vanwege de zwakke economische omgeving en daarmee gepaard gaande krimpende bestedingen aan non-food producten.

Ondanks de moeilijke omstandigheden zijn er volgens ING wel degelijk kansen voor winkeliers. Bedrijven die hun verdienmodel afstemmen op de ‘nieuwe realiteit’ kunnen onafhankelijk van het kanaal, online of offline, succesvol zijn. Het gaat daarbij om het maken van een heldere en consistente keuze van de doelgroep en de afstemming hierop van product (assortiment), prijs, personeel en locatie. Ook sturen op cijfers, samenwerking in de keten en excellente logistiek blijven uitermate belangrijke succesfactoren voor retailers. Verder dient het verdienmodel realistisch afgestemd te worden op een lager omzetniveau en een lagere bruto marge.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond