Deel dit artikel
-

ING: Gebruikers mobiel bankieren app staan minder rood

Nederlanders die gebruikmaken van een mobiel bankieren-app betalen vaker op tijd, staan minder rood en sparen meer. Dat stelt ING, dat onderzoek heeft verricht naar het gebruik ervan onder Nederlanders met een smartphone of tablet.

Ruim een derde van de Nederlanders maakt gebruik van een mobiel bankieren-app. Dat doen ze gemiddeld zo’n 3,5 keer per week, dus om de dag. Het aantal gebruikers van mobiel bankieren apps groeit in Nederland nog steeds sterk. De Mobiel Bankieren App van de ING is sinds de introductie in november 2011 al zo’n 1,2 miljoen keer gedownload.

De groei van mobiel bankieren heeft ook invloed op het gebruik van andere bancaire diensten. Meer dan een derde van de gebruikers zegt nauwelijks meer aan internetbankieren te doen. Het zijn vooral de ‘jongeren’ (16 t/m 39 jaar) die mobiel hun bankzaken regelen, slechts een klein deel van de zestig plussers bankiert mobiel. Mobiel Bankieren is dus de betaalmethode van de toekomst, zo concludeert tachtig procent van de jongeren met een app.

Het betaal- en spaargedrag van de Nederlander blijkt ook te veranderen met de toenemende ‘inburgering’ van mobiel bankieren. Sinds het bankieren met een app geeft 75 procent van de Nederlanders met een mobiel bankieren-app aan meer controle te hebben over zijn geldzaken. Zo worden rekeningen sneller en vaker op tijd betaald.

Een op de vijf Nederlanders geeft aan zelfs meer te gaan sparen. Nu het saldo altijd en overal gecheckt kan worden, houdt men aan het einde van de maand ook vaker wat over. Opvallend is dat 28 procent van de Nederlandse app-gebruikers aangeeft ook minder vaak rood te staan.

De meeste Nederlanders geven aan hun mobiel bankieren-app te gebruiken voor de saldocheck. Dit ‘checken’ doet men de hele dag door, maar met name in de middag en avond. Ook controleert een groot gedeelte van de gebruikers hun af- en bijschrijvingen en maakt geld over tussen eigen rekeningen en naar andere rekeningen. De meerderheid gebruikt de mobiel bankieren-app op het werk, onderweg of op het vakantieadres. Maar er zijn ook ‘vreemdere’ plekken waar we bankzaken regelen zoals in de stoeltjeslift, in de jacuzzi of zelfs tijdens een bezoek aan het toilet.

Vandaag lanceert de ING trouwens de Mobiel Bankieren App voor zakelijke klanten op iPhone, iPad en Android. Zakelijke klanten kunnen geld van hun betaal- en spaarrekening overmaken, hun actuele saldo checken en de laatste af- en bijschrijvingen bekijken. De app is gratis te downloaden in de AppStore en Google Play.

Deel dit bericht

3 Reacties

Henk

Zie niet per se verband tussen het gebruik van de App en het minder rood staan. Mijn vermoeden is dat mensen die de app gebruiken sowieso al “beter” waren in het regelen van hun bankzaken.

Redactie Emerce

Belangrijkste reden is het regelmatig checken.

Leon

Ik denk denk het het ligt aan de persoonlijkheid van app gebruikers dan aan de app zelf. Zo meer even 3 redenen:

– Mensen met een smartphone en tablet hebben zoiezo meer geld
– Mensen die een bank app installeren zijn meer georganiseerd en zullen daarom ook wel meer op het geld letten
– Mensen installeren misschien ook wel eerder de app omdat ze een het leuk vinden om een positief saldo te zien

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond