Deel dit artikel
-

ING: ‘last mile’ bedreigt omzet distributeurs

Koeriers snoepen marktaandeel van wegtransporteurs af in de ‘last mile’. Dat stelt ING Economisch Bureau in zijn jongste marktverkenning. Door de toenemende invloed van internet zijn de ladingstromen van opdrachtgevers in de detailhandel in beweging. Vooral bij non-foodproducten zoals elektronica en kleding groeit het aandeel online bestelde producten snel, wat tot uitdrukking komt in de gestage omzetstijging van internetwinkels.

Dit heeft volgens ING ook zijn invloed op de levering. De ‘last mile’ verandert van aard en dit bedreigt de omzet van distributeurs. Er wordt minder geleverd in de winkelstraat, meer (in kleinere hoeveelheden) bij afhaalpunten en bij de consument thuis. Door de groei van internetverkopen moeten transporteurs actief in de belevering van vooral non-food consumentenproducten langzaam markt prijsgeven aan koeriersdiensten.

In de afhandeling en bezorging van internetverkopen zijn met bedrijven als onder meer Post NL, DHL, UPS en GLS andere partijen actief. De omzet steeg hier in 2013 met circa 3,5 procent al bovengemiddeld en in het eerste kwartaal van dit jaar zet de omzetgroei met negen procent versneld door. Door de groei van internetverkopen moeten transporteurs actief in de belevering van vooral non-food consumentenproducten langzaam markt prijsgeven aan koeriersdiensten.

De logistieke markt in Nederland herstelt zich overigens goed. Terwijl internationaal de groei tijdelijk vertraagt, trekt de binnenlandse vraag na jaren kwakkelen en krimp eindelijk aan. Over heel 2014 komt de volumegroei naar verwachting uit op 1,6 procent bij een twee procent hogere omzet. Dit zorgt voor de broodnodige verbetering van de financiële positie van bedrijven, hoewel zwakke prijsontwikkeling blijft zorgen voor kwetsbaarheid. Logistieke ondernemers zijn daarmee positiever, maar nog niet optimistisch.

Volg al het logistieke nieuws hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond