Deel dit artikel
-

ING: Reisbranche moet innoveren

De Nederlandse reisbranche staat tot 2020 voor een grote uitdaging. De groei in het aantal vakanties en bestedingen stagneert door de lagere economische groei en de beperkte toename van de bevolking. Investeringen in  technologische ontwikkelingen zij noodzakelijk, stelt ING Economisch Bureau in een lange termijn sectorvisie op de reisbranche.

De komende jaren geven Nederlanders nauwelijks meer uit aan buitenlandse vakanties. De lage economische groei, oplopende werkloosheid en forse bezuinigingen maken vakantiegangers zuiniger in hun vakantiekeuze. Bovendien gaan minder mensen naar het buitenland. In 2020 komen de bestedingen aan buitenlandse vakanties naar verwachting uit op ongeveer 13 miljard, slechts 5 procent meer dan in 2011. Ter vergelijking, tussen 2002 en 2010 stegen de bestedingen met wel 25 procent.

In 2020 is het aantal reiswinkels in vergelijking met 2011 naar verwachting bijna gehalveerd, durft ING te voorspellen. Er wordt meer en meer online gezocht en geboekt. De reiziger is tegen die tijd continue online met smartphones en tablets.

De overgebleven reisbureaus bieden via een naadloos aansluitend online en stenen kanaal inspiratie en hulp bij de vakantiekeuze. De zogenoemde ‘online travel agencies’ (OTA’s) onderscheiden zich op dienstverlening. Dat is hun antwoord op nieuwe toetreders uit de hoek van sociale media en zoekmachines. De touroperators krijgen in de toekomst steeds vaker te maken met consumenten die zelf hun reis(pakket) samenstellen. De overlevende touroperators bedienen voornamelijk het snelle, lage kostensegment of zijn actief in een niche. Flexibiliteit is voor hen essentieel.

Er zijn de komende jaren flinke investeringen nodig in IT-systemen, opleiding van het personeel en het uitbouwen van het vakantiemerk. Dergelijke investeringen kunnen alleen renderen als een groter deel van de vakantiekoek wordt binnengehaald: door marktaandeel te winnen, grootschaliger te opereren of meer diensten (ter plekke) aan te bieden. Reisbedrijven kunnen verwachtingen van klanten waarmaken en zelfs overtreffen: door te inspireren, met innovaties te komen, meer diensten op de plek van bestemming te bieden en service te geven bij onverwachtse gebeurtenissen. Hiermee levert de branche volgens ING toegevoegde waarde voor de vakantieganger.

Deel dit bericht

3 Reacties

Rolf

Online advies is de toekomst

short stay apartments amsterdam

Nu er zoveel online wordt aangekocht en veel reisbureaus moeten sluiten zullen nieuwe verdienmodellen snel uit de grond moeten komen. Het valt me op dat de reisbranche zo langzaam reageert.

NEWTRAFFIC, Internet Marketing specialist

De stenen reiswinkel is passé tenzij men in staat is een sterke (regionale) online presence weet op te bouwen. De inzet en toepassing van de juiste Sociale Media kanalen kan hierbij enorm helpen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond