Deel dit artikel
-

Innovatielab AVG weeft een bangmakend web van al je voorkeuren en relaties

Het Amsterdamse innovatielab van het beveiligingsbedrijf AVG Technologies heeft een privacyscan ontwikkeld die niet alleen laat zien welke informatie over willekeurige personen op het web is te vinden, maar ook verbanden toont met familie, kennissen of bedrijven. CEO Gary Kovacs toonde de applicatie woensdag op het Mobile World Congress in Barcelona. “We weten nog niet of we dit gaan uitbrengen”, voegde Kovacs eraan toe.

De app moet consumenten bewust maken van de hoeveelheid informatie die door bedrijven wordt verzameld en gepubliceerd. “We hebben testen uitgevoerd met onze eigen werknemers en het is absoluut schokkend. Het gaat niet alleen om gegevens als je adres, maar ook wat je voorkeuren of interesses zijn. Mensen realiseren zich niet welke informatie zij in het openbaar achterlaten door bijvoorbeeld op Facebook uiteenlopende onderwerpen te liken.”

En Kovacs vindt dat een probleem, met name voor kinderen. “Een 8-jarige weet nog niet goed wat de gevaren zijn als zij informatie delen en die niet goed afschermen.” Kovac noemde het voorbeeld van een game die zijn dochter wilde downloaden. “Ik heb de privacyvoorwaarden bekeken. Die waren zo klein dat je ze zelfs niet met een bril kon lezen. Maar daar stond doodleuk dat ze al mijn informatie zouden delen met derden, inclusief mijn volledige browsergeschiedenis.” Daarom is AVG de campagne Are You As Smart As Your Phone? gestart, die consumenten meer bewust moeten maken van privacygevaren.

AVG was in het verleden een bedrijf dat voornamelijk antivirussoftware uitbracht, maar beveiliging nu in een breder perspectief ziet. Vorig jaar werd bijvoorbeeld AVG Zen gelanceerd, een beveiligd netwerk waarin gebruikers al hun pc’s en smartphones vanaf een telefoon of -tablet in de gaten kunnen houden. Daarin kunnen straks ook andere modules worden gestoken. “Bijvoorbeeld van banken of van beveiligingsbedrijven, zodat ze je een waarschuwing kunnen geven als je credit card is misbruikt,” zegt Michael McKinnon van AVG tegen Emerce. “Je kunt met de app ook zien waar andere familieleden zijn.”

In deze applicatie zou eventueel ook een persoonlijke privacyscan kunnen worden geïntegreerd. Of dat ook daadwerkelijk gebeuren is niet zeker. Het Amsterdamse Innovation Labs heeft volgens McKinnon de volledige vrijheid om toepassingen te ontwikkelen zonder commercieel oogmerk.

Zondag toonde het lab in Barcelona een bril die moet voorkomen dat je gezicht automatisch wordt herkend door gezichtsdetectiesystemen. De Invisibity Glasses maken gebruik van infraroodlicht en LEDs rondom de lenzen en bij de neusvleugels. McKinnon: “Als iemand van jouw een flitsfoto maakt weerkaatst het licht terug.” Ook voor deze bril bestaan nog geen concrete productieplannen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond