Deel dit artikel
-

Internationale interesse voor Nederlandse ‘iPadkassa’

Sweebr is nog geen maand live en de eerste buitenlandse aanvragen voor deze ‘kassa in de cloud’ komen al binnen.

“We zijn een klein maandag actief en er komen al aanvragen binnen uit België, Duitsland en Engeland. Daarom gaan we actief op zoek naar investeerders om snel te kunnen opschalen”, aldus Bart Jaspers tegenover Emerce.

In technische termen levert Sweebr een ‘online point of sale application’. Anders gezegd: een kassasysteem dat wordt gehost in de cloud en via een internetverbinding op ieder denkbare internetterminal draait. Dat kan een computer zijn, maar ook een telefoon of tablets als de iPad.

De tientallen instanties die afgelopen maand een abonnement aanvroegen, waaronder sportverenigingen, winkeliers, bedrijfsrestaurants en kleine retailketens, kunnen hun dure kassasystemen van de hand doen.

Jaspers schat, dat er in Nederland zo’n 250.000 kassa’s staan. Die machines zijn overwegend geënt op offline gebruik: “99 procent is off line of gebaseerd op een Windows-pc met kassasoftware. Als het meezit is er een CSV-export naar boekhoudpakket, maar anders werkt het gewoon met een Z-bon.”

De Sweebrsoftware wil het verschil maken door een SaaS-oplossing te bieden, te huur vanaf 83 cent per dag. Een winkel kan meerdere ‘digitale kassa’s’ installeren op een bedrijfsaccount. “En bieden backendkoppelingen naar bijvoorbeeld leveranciers, administratie, live anonieme benchmarking en een koppeling met iemands webshop.”

Verscheidene bedrijven in binnen- en buitenland proberen met hosted software de fysieke kassasystemen overbodig te maken. Shopkeep is een veelgenoemd buitenlands voorbeeld.

Een andere ontwikkeling op dit front is de opkomst van de draagbare kassa. Bedrijven als Square in Amerika en iZettle in Europa bieden een combinatie van software en hardware die iPhones en iPads omtoveren tot kassa’s. De ondernemer prikt een kastje in zijn telefoon of tablet waar de klant vervolgens zijn bankpas of creditcard doorheen kan halen. De software herkent de bankgegevens en handelt de transactie via een beveiligde verbinding af.

Foto: Grant Robertson (cc)

Deel dit bericht

14 Reacties

Eric

DigiPoS heeft al jaren een SAAS kassa oplossing welke inmiddels In al geruime tijd in pilot draait
In UK.

Erwin Boogert

Welke andere systemen begin je, verspreid over Europa, tegen te komen?

Verhagen

Probleem is alleen dat de ipad niet voldoende stroom levert via usb om er een goede barcodescanner aan te hangen.

Jeroen Bos

Als je een mobiel device als een iPad gebruikt, is het natuurlijk zaak om tegelijk een geïntegreerde scanner te leveren. In Nederland is er komend kwartaal nog een SaaS pos die “live” gaat. We houden alle partijen in de gaten 😉

Frank

10 jaar geleden werden er al possystemen als saas oplossing op de Cebit getoond. Ook nu zijn er velen welke op basis van consumentenproducten Ipad, Iphone, tablets zowel online als offline possystemen aanbieden. Het werkt wel maar funktioneert het ook? Tegen al deze lokale ontwikkelaars zal Sweebr moeten concurreren, denk daarbij ook nog aan de specifieke functionaliteit die per land verschilt, andere talen, specifieke eisen vanuit de belasting enz. enz. Uiteindelijk zal een hybride oplossing (transacties via Internet in de cloud opslaan, rapporteren en bestanden beheren en ook zonder Internet door kunnen werken) de juiste zijn.

Gerwin(ehv)

Ik denk dat het wel gaat werken , wat je vaak ziet is dat een markt opengebroken moet worden en ik denk dat Jaspers dat hier doet. Kassa’s zijn duur en altijd een hoop gedoe en de bijbehorende koppeling met een pinautomaat is vaak ook nog lastig ik zie het hier wel gebeuren dat NFC hier voor een oplossing gaat zorgen .

Michael

Interessante ontwikkeling! Wel spijtig dat het net als Square, iZettle en Paypal gekoppeld is aan Credit Card systeem en dat het ronduit duur is voor retailer (misschien wel daardoor). Het http://www.mybankpayments.eu initiatief van EBA Clearing is doorspekt met de belangen van de EU banken, dus daar is weinig baanbrekends (disruptives) van te verwachten. Weet iemand een voorbeeld van een Europese variant van Dwolla.com?

iwan van Geelen

Ik ken de mannen die hier druk aan hebben gewerkt goed, in ieder geval de motivatie er achter. Ze hebben een berg ervaring en kennis waar je ‘u’ tegen zegt. Om wat te zeggen;

Internationaal? Voordat ze dit project begonnen hebben ze voor hun eigen toko/gebruik inhuis al soortgelijke systemen ontwikkeld… inclusief centraal- oosteuropa, zonder euro en met voor “ons” nederlandse begrippen zeer vreemde wettelijke kassa en administratie vereisten.
Zo hebben ze ook als Pilot/testcases gediend voor die grote administratiesoftware jongens uit Delft
Al hun oplossingen waren jaren jaren geleden al realtime in 1 centrale server, gekoppeld aan bank (12 landen ?) en Exact…nu heet dat in de cloud en app-jes. Toen was dat een Palm met GSM verbinding, ook diep in oost-europa of zelfs afrika (met satalite).
App-jes hadden de boys ook al 15(?) jaar geleden; een “schilletje” gemaakt MS Access om ‘beveiligd’ de juiste database op afstand te kunnen gebruiken… Veiligheid, ze waren een van de eerste die mobielpinnen gebruikte, toen nog alleen mogelijk via het RAM Netwerk….ik kan er een boek over schrijven maar heb er alle vertrouwen in…

Bart Jaspers

Hallo allemaal, dank voor de reacties.
Zonder er hier een chatbox van te willen maken toch een paar reacties:
@Eric: Sweebr is hardware-, OS- en lokatie-onafhankelijk te gebruiken. Online of online connectivity is niet het enige ding dat nieuw is.
@Verhagen en Jeroen Bos: Sweebr draait ook op een Android tablet en daar kun je wel een normale USB-barcode- / QR-scanner op aansluiten. Zelfs op een oude notebook die je toch nog hebt liggen. Hardware is met Sweebr onbelangrijk geworden. Er zullen vast meer van dit soort initiatieven komen, dat is goed, want dan wordt de retailer tenminste eens echt goed geholpen.
@Frank: SaaS 10 jaar geleden klopt, maar toen iig nog geen HTML5. Nu hardware sneller, beter eén goedkoper blijft worden, zal het verdienmodel in de POS-industrie radicaal gaan veranderen: van hardware-door-de-marktkolom-voorraadhoudend-software-op-lokale-harddisk-geïnstalleerde oplossingen naar intrinsieke toegevoegde waarde op basis van data en informatie. Qua interface-taal: zet de taal-settings van je browser of computer maar om naar Engels of Duits en log opnieuw aan naar Sweebr 😉 Qua belastingen: dat zijn door de retailer zelf in te stellen %’s in zijn admin-scherm. Dat is nl. in elk land anders. Qua doorwerken zonder internet-verbinding, ook dat kan met Sweebr vanwege HTML5-cache manifest.
@Michael: Sweebr is een kassa-applicatie. Dat is wat anders dan een betaal-applicatie. Met Sweebr kun je transacties afrekenen in contant, vouchers, PIN, credit card, maar ook met NFC via Minitix / cashlessbetalen.nl. Dat is in de fysieke wereld (waar Sweebr gebruikt wordt) heel handig want minder contant geld, veiliger, sneller etc.
Minitix.nl rekent € 0,05 per transactie. http://www.youtube.com/watch?v=Yr8wc2g5wDY Dat is in veel gevallen goedkoper dan pinnen en veel goedkoper dan credit card idd. Sweebr verdient dan ook niets aan betaaltransacties! We voegen er geen waarde aan toe, en dus zullen we er ook niets voor vragen.

Hartelijk dank voor jullie reacties! Let’s Sweebr, let’s change retail !

Bart Jaspers
Chief Happy Customer Officer

Johnny Paranoia

Fantastisch concept en een serieuze ‘disruptive’ innovatie! Eén kanttekening: smartphones en tablets zijn op dit moment nog intrinsiek onveilig omdat platformeigenaars op afstand altijd via root-level access elke user-level beveiliging kan omzeilen. Zie mijn publicatie in Informatiebeveiliging (Feb/2012), maar ook het themanummer van InfoSec Magazine (http://content.yudu.com/Library/A1voxc/InfoSecMagazineJanFe/resources/index.htm.).

iPos

Ietsie pietsie te snel, ja tablets en desktopapp’s zullen met name de retail- en andere branches de komende jaren gaan veranderen. Dit zal sneller en verwoestender zal dan iederen nu nog denkt. Echter er wordt te gemakkelijk over privacy vraagstukken in de Cloud.
En wat te denken over uitval van WiFi en internet en over de hopeloze wireless printer aansluingen.
Wat dat betreft werkt een traditionele kassa prima en altijd.
Gelukkig veel enthousiasme op dit arrtikel, dus hoop ik dat voornoemde problemen goed in ogenschouw worden genomen.
Succes

Bart

Hallo iPos. Ref. privacy is iets dat met artikel-bestanden weinig van doen heeft. Mocht er privacy gerelateerde data in een proces beschikbaar zijn, dan geldt natuurlijk de WbP, maar nog beter de macht van (de transparantie van) de markt.
Als wifi uitvalt kun je met Sweebr gewoon doorwerken, zelfs al valt je internetverbinding uit. De meerwaarde zit ‘em in real time informatie en het koppelen aan andere diensten zoals muziek, administratie, logistiek, betalen etc.. Dát gaat met een traditionele kassa “niet prima en nooit”.
Ik ben het met je eens dat de snelheid van verandering groot zal zijn in de kassa-markt en ik hoop dat jullie daar ook gaan bijdragen 🙂

Van Exter

Sweebr geeft aan dat er nauwelijks concurrentie is op het gebied van cloud kassa’s. Terwijl een partij als Relezee al jaren een dergelijke optie heeft voor retail en de horeca. Die eenzijdige communicatie in de media is wel een beetje jammer. Daar zou best wat meer (google) onderzoek mogen worden gedaan alvorens men klakkeloos iets aanneemt. Hoe dan ook wat ik heel cool vind aan Sweebr is dat ze hun software gratis aanbieden aan o.a. verenigingen. Dat is slim omdat op de sportverenigingen de ondernemers rondlopen en goodwill de markt pakt tegenwoordig. Dus Sweebr niks dan lof!!

Jeffy Makking

Super interessant en tijd voor een dergelijke oplossing. de kassa markt was al lang gedateerd. We zullen wel zien dat de netwerken die de retailers verbinden nu ook de volgende stap gaan zetten. De low budget internetlijnen in de winkels kunnen echt niet meer. Dat is roulette spelen met je business continuïteit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond