Deel dit artikel
-

Gartner zet Internet of Things en Big Data hoger in Hype Cycle

Gartner heeft Internet of Things en Data Science hoger in zijn Hype Cycle gezet, nu de verwachtingen rond deze oplossingen onrealistisch groot zijn geworden. Diverse technologieën zijn al aan de onvermijdelijke daling begonnen.

De Hype Cycle is Gartners beroemde verwachtingsmatrix voor nieuwe technologieën. De cyclus oogt als een soort achtbaan: de verwachtingen bereiken doorgaans een piek, waarna het realisme langzaam of juist snel indaalt, meestal omdat de technologie meer belooft dan kan worden waargemaakt. Pas na enige tijd herstelt het vertrouwen zich weer, maar wordt de hype van weleer niet meer gehaald.

De Internet of Things heeft nu bijna de top van de overspannen verwachtingen bereikt, en Gartner waarschuwt voor het gebrek aan standaardisatie en samenwerking van instanties die te veel hun eigen belangen najagen. Standaarden zullen zeker nog drie jaar op zich laten wachten. Dat gaat iedere verdere ontwikkeling frustreren, voorspelt Gartner.

Big Data heeft de daling op de Hype Cycle al ingezet, maar de klap moet volgens Gartner nog komen. Sterker nog: de val naar beneden gaat ‘snel’. Er worden technieken aangedragen voordat expertise op dit gebied goed en wel beschikbaar is, en veel van de ontwikkelingen zijn niet volwassen genoeg. Gartner denkt dat veel oplossingen weer gaan verdwijnen.

Snelle dalers zijn gamificatie, hybride cloud en 3D-printen voor consumenten. NFC (voor contactloos betalen) en cloud computing hebben de bodem bijna bereikt, en virtual reality krabbelt door de aankoop van Oculus Rift door Facebook weer langzaam overeind.

In de lift zitten virtual personal assistants (VPA), connected home en slimme robots. Gartner constateert veel beweging op dit gebied, ondanks het feit dat het vijf tot tien jaar gaat duren voordat deze toepassingen grootschalig worden omarmd.

Deel dit bericht

1 Reactie

Ivo Wentholt

Merk op dat de meeste ontwikkelingen die in de eerste 3 fases zitten daarna van de grafiek afvallen, i.e. ze bereiken nooit het plateau. Dat is in bovenstaande grafiek niet zichtbaar, maar wel de realiteit. De vraag is dus, gaat bv “Big Data” het plateau ooit bereiken? De verplaatsing van Gartner zegt vooralsnog dus niets, behalve dat de top van de hype gepasseerd is. Dat klopt denk ik wel ja.

Kortom, op Gartners Hype Cycle staan is geen garantie voor succes, integendeel!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond