Internet verantwoordelijk voor stijging totale mediabestedingen

geld investering
Pagina tools
NIEUWS - 30 juni 2011 11:01

De netto mediabestedingen aan internet zijn grotendeels verantwoordelijk voor de stijging van de totale netto mediabestedingen in 2010. Zo stegen de bestedingen aan internet met 18 procent, de totale netto internet mediabestedingen stegen in datzelfde jaar met 1,7 procent.

Dat blijkt uit het jaarrapport van Nielsen.

De totale netto mediabestedingen kwamen uit op ruim 4,8 miljard euro. Televisie en internet noteerden de grootste groei. Internet zoals eerder gezegd met 18 procent, televisie zag de advertentie-inkomsten toenemen met 9,3 procent.

Onder invloed van de economische crisis daalden de totale netto mediabestedingen met meer dan 12 procent. De meeste mediumtypen krabbelen inmiddels weer uit het dal.

Bij printmedia is een ander beeld te zien. Zo zagen dagbladen de mediabestedingen dalen met 17 procent in 2010 tegenover 24 procent in 2009. Bij Vakbladen kwam de daling vorig jaar uit op 18,4 procent. Bij huis-aan-huisbladen was dit 3,6 procent. Publiekstijdschriften zijn een uitzondering binnen de printmedia. Hier stegen de netto mediabestedingen in 2010 met 2,9 procent.

Voor het berekenen van de netto mediabestedingen doet Nielsen twee keer per jaar onderzoek onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het betreffende jaar.

Wat betreft de bruto mediabestedingen, hiervoor gaat Nielsen per juli van start met een nieuwe registratie voor online display advertising. Daardoor is een veel betere vergelijking met andere mediumtypen mogelijk.
In de nieuwe registratie zijn bruto mediabestedingen voor producten en van adverteerders aan online display advertising zichtbaar op site- en op exploitantniveau, een detaillering die eerder niet beschikbaar was.

Nielsen onderzoekt nog of het mogelijk is om op termijn ook wekelijks data te kunnen gaan publiceren.

Reactie plaatsen

Whitepapers

Meer whitepapers