Deel dit artikel
-

Internetbureaus gaan van fullservice naar gespecialiseerd

Nederlandse internetbureaus ontwikkelen zich weg van het fullserviceconcept richting meer gespecialiseerde werkzaamheden.

Dat blijkt uit een onderzoek van hostingprovider True, theMETISfiles en Emerce onder 108 Nederlandse digital agencies.

Vorig jaar noemde 66 procent van de bureaus zich nog fullservice, dit jaar is dat 45 procent. Daar staat tegenover dat het aantal gespecialiseerde bureaus groeide van 26 naar 41 procent. Acht procent van de respondenten omschrijft zijn bedrijf als een onlinemarketingspecialist.

De grote gemene deler in de reacties van de respondenten is dat hun werk zich meer op strategisch vlak begeeft. Daarbij wordt het element design ook van jaar op jaar belangrijker.

Voor de meeste opdrachtgevers van deze bureaus staat één thema centraal: digitale transformatie. Deze bedrijven zijn op zoek naar hoe ze hun primaire en ondersteunende bedrijfprocessen kunnen aanpassen aan hun digitaliserende omgeving. Hoe hoog dat ook op hun verlanglijstje staat, de opdrachtgevers zijn volgens de bureaus ook de grootste drempels bij het optuigen en uitvoeren van een strategie die hun gewenste digitale transformatie ondersteunt. Dat ondervinden ze in driekwart van de gevallen.

De werkzaamheden van de respondenten:

De sectoren waarin ze actief zijn:

Foto: Markus Spiske (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Gijs Vroom

Vandaag hebben we naar aanleiding van het onderzoek een bijeenkomst georganiseerd met een aantal opdrachtgevers en bureau’s. In de discussie (naar aanleiding van het onderzoek) kwam naar voren: er is zeker ruimte voor grote full service agency’s voor zeer grote opdrachten, voor complexere projecten en klanten. Óf juist voor (hele) kleine opdrachtgevers die ‘alles in een hand willen’.
De mening was dat middelgrote of kleinere agency’s zich beter kunnen specialiseren.

Sjon Billemans

Ik zie niet in waarom je moet specialiseren als je meerdere diensten op het hoogste niveau aan kan bieden.

Gijs Vroom

@Sjon

Áls dat lukt is dat prima. Conclusie die veel getrokken wordt door kleinere bureau’s, is dat ze dit niet kunnen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond