Deel dit artikel
-

Internetomzet Deutsche Telekom krimpt

De omzet uit e-commerce, search en online advertising bij Deutsche Telekom, moet komende jaren verdubbelen. De jaarcijfers laten echter zien dit speerpunt voor de toekomst krimp laat zien.

Daarnet presenteerde het Europese telecombedrijf de jaarcijfers, waaruit blijkt dat een van de pijlers onder het fundament van de toekomst het vooralsnog laat afweten. Deutsche Telekom definieerde vijf belangrijke thema’s voor de toekomst. Een daarvan is Online Consumer Services.

Deze tak moet tot 2015 groeien tot een jaaromzet van twee à drie miljard euro. Uit de vanochtend gepubliceerde cijfers blijkt er geen sprake van groei, maar krimp.

In de toelichting op de cijfers wordt met geen woord gerept over deze afname. Onder Online Consumer Services vallen diensten als MusicLoad en Gameload (portalen voor muziek en spelletjes), de exploitatie van eigen portalen (online advertising), Scout24 en DeTeMedia (e-commerce en search) en ClickandBuy (payments).

De andere strategisch belangrijke pijlers laten enige groei zien. De enige uitschieter is de ontwikkeling van mobiel internet. Op dat punt groeide de omzet met achttien procent. Eind 2011 was 54 procent van de nieuw verkocht telefoons een smartphone.

Het product Televisie laat in Europa ook groei zien:

Evenals het aantal vaste breedbandaansluitingen buiten Duitsland:

In Nederland bedient Deutsche Telekom, via dochter T-Mobile, 284.000 klanten (-1,7 procent) met ADSL en nul klanten met IPTV.

De concernomzet van Deutsche Telekom daalde in 2011 met 2,5 procent tot 59 miljard euro. De nettowinst daalde met vijftien procent naar 2,9 miljard euro.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond