Deel dit artikel
-

Internetverkopen nemen 77 procent toe

Nederlanders hebben vorig jaar voor 980 miljoen euro online gekocht, een toename van 77 procent in vergelijking met 2001. Dit zegt Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie voor verkoop op afstand. Inmiddels kopen 2,9 miljoen Nederlanders online.

De bestedingen vorig jaar betekenen een geringe toename ten opzichte van de groei in 2001. Toen steeg de omzet met 72 procent, vorig jaar met 77 procent. Ten opzichte van de totale verkopen in de detailhandel is het online aandeel gestegen van 0,73 procent in 2001 naar 1,2 procent in 2002.

De groei van de bestedingen is met name veroorzaakt door een toename in het aantal online kopers, aldus Thuiswinkel.org en Blauw Research die gezamenlijk het onderzoek uitvoerden. Deze groep groeide met 31 procent tot 2,95 miljoen mensen. De telling is tot stand gekomen op basis van een consumentenonderzoek door Blauw onder zestienhonderd mensen. "Die cijfers zijn vergeleken met andere onderzoeksresultaten. We hanteren hierbij een marge van tien procent", zegt Frank Sibbel, manager E-media van Blauw Research.

Ook het gemiddeld besteed bedrag per persoon is gestegen, met tien procent tot 102 euro. Omgerekend bestelden de 2,95 miljoen mensen vorig jaar gemiddeld driemaal iets via internet. Het is wederom het segment 'reizen' waarin de meeste omzet werd behaald (365 miljoen euro).

"Prijs als driver om online te kopen neemt behoorlijk toe, inmiddels behoort 35 procent van de online kopers bij de groep 'prijs-kopers'", aldus Sibbel. Ook werd geconstateerd dat de tevredenheid over het online bestellen "goed" is, "84 procent van de kopers geeft aan tevreden te zijn met het online kopen".

Thuiswinkel.org komt tot zijn cijfers op basis van een samenwerking met de aangesloten leden, inmiddels zijn dat er ongeveer honderd, waaronder Wehkamp, Kijkshop, Otto en Megapool. Aanvullend op deze cijfers heeft Thuiswinkel.org ook een consumentenonderzoek uitgevoerd. Zakelijke e-commerce wordt niet meegenomen in de cijfers, evenmin de omzet uit online aandelenhandel en telebankieren.

Deel dit bericht

2 Reacties

Frits Korthals Altes

Thuiswinkel.org meldt dat de on-line verkopen over 2002 980 miljoen euro bedroegen. Tergelijkertijd meldt het Sociaal en Cultureel Planbureau dat de on-line verkopen over 2002 284 miljoen euro bedroegen. Een uitdaging voor de redactie van Emerce om deze paradox op te lossen?

Frits Van Hout

Ik denk dat Emerce -ondanks het feit dat zij GEEN consultants rond heeft lopen- daar helemaal geen paradox in ziet. Misschien dat je eens zou kunnen beginnen met je af te vragen of het paradoxaal is dat omzetcijfers over 2000 (SCP) afwijken van omzetcijfers over 2002? (Thuiswinkel)?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond