Deel dit artikel
-

Investering en nieuwe directeur voor Autheos

Autheos, een grote dataleverancier voor webwinkels, krijgt een substantiële investering van Holland Venture en Guy Bradley. Daarnaast trekt het bedrijf de COO van Peerby aan, Christina Caljé, om bij haar nieuwe werkgever dezelfde functie te bekleden als bij de vorige.

Hoeveel geld met de investering gemoeid gaat, is niet bekendgemaakt. Het doel ervan wel. Autheos wil zich duidelijker gaan manifesteren op de internationale markt.

De nieuwe COO Caljé wordt per 1 augustus instrumenteel in die groeiplannen. Bij Peerby zorgde ze voor aanmerkelijke versnelling in de productontwikkeling en de omzetgroei. Directeur Pyke van Dieren: “De groeiplannen zijn global, maar we beginnen in Europa en Noord-Amerika. Merken vrágen daar om. Christina Caljé is Amerikaanse. Ze gaat voor ons de landenorganisatie opzetten en het team uitbouwen.”

De go-to-market-strategie is simpel. “Voor merken en e-commerceklanten verlagen we de prijzen om ons aanbod nog aantrekkelijker te maken. Effectief realiseer je zo een landgrab. De ervaring leert dat als je eenmaal binnen bent, dat winkeliers ons niet zomaar verlaten.”

Autheos exploiteert een systeem waar videoproducenten en fabrikanten productvideo’s naar kunnen uploaden. Webwinkels kunnen vervolgens binnen een minuut die video’s live zetten op hun eigen productpagina’s. Bewegend beeld met productbeschrijving en -details heeft een koopbevorderend effect op consument. De conversie zou er tot 64 procent mee toenemen.

Het syndicatiebedrijf claimt een marktaandeel van zeventig procent bij Nederlandse webwinkels met productvideo’s. Tot de klantenkring behoren onder meer bol.com, Wehkamp, Intertoys en Centralpoint.

De internationale expansie gebeurt binnenkort in samenwerking met een aantal wereldmerken. Welke dat zijn wil Van Dieren nog niet zeggen.

Investeerder Guy Bradley stond half jaren negentig van de vorige eeuw aan de basis van CMGI Ventures, een van de eerste grote venturecapitalfondsen die louter in internetbedrijven investeerde. Hij was bijvoorbeeld betrokken bij de Series A-ronde van Geocities, de homepageportal die in 1999 voor 3,5 miljard dollar door Yahoo werd gekocht. In succes vergelijkbaar met dat van Tumblr, ook onder de vleugels van Yahoo.

Foto: Sebastiaan ter Burg (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond