Deel dit artikel
-

Inzending Cannes-clip gebouwd met kunstmatige intelligentie

Reclamebureau Saatchi & Saatchi heeft met Microsoft en IBM een videoclip ingezonden voor de New Directors Showcase op het reclamefestival in Cannes.

Niet de mens maar een computer was de regisseur van de muziekclip. Met kunstmatige intelligentie werden andere, bestaande clips genalyseerd zodat de computer kon leren wat kijkers als succesvolle of aansprekende clips beschouwen. Op basis van die input schreef de machine een script, storyboard en bepaalde hij hoe de opname werden gesneden.

Zelfs de casting en regie van een aantal drones in de lucht kwam voor rekening van de lerende machine.

Het project, Eclipse genaamd, was onderdeel van een serie om nieuwsoortig werk te presenteren. Er was geen prijs aan verbonden.

Saatchi & Saatchi legt in deze video uit hoe het proces achter de schermen in zijn werk ging:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Het werk laat zien dat een deel van het creatieve proces kan worden uitbesteed aan zelflerende computers.

Een project waar kunstmatige intelligentie wél voor prijzen heeft gezorgd het The Next Rembrandt, gemaakt in opdracht van ING. Een internationale hit op het jaarlijkse reclamefestival in Zuid-Frankrijk.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond