Deel dit artikel
-

Inzet sociale media belangrijker bij zoektocht naar baan

Sociale media speelt een steeds grotere rol bij het zoeken naar een baan. Vorig jaar zocht 21 procent van werkzoekend Nederland een baan via sociale media, dit jaar is dat gestegen naar 38 procent. Dit blijkt uit onderzoek van Unique onder ruim 3000 werkzoekenden.

Het gebruik van LinkedIn is volgens Unique explosief gestegen. Het netwerk wordt door 79 procent van werkzoekend Nederland ingezet om een baan te vinden; een flinke stijging in vergelijking met de 38 procent uit 2011. Daarnaast is ook het gebruik van Facebook gestegen: 41 procent van de werkzoekenden noemt Facebook als middel om een baan te zoeken, een stijging van 29 procent.

Uit het onderzoek blijkt verder dat er significante verschillen zijn tussen de manier waarop mannen en vrouwen naar een baan zoeken. Sociale media zetten zij ongeveer evenveel in. Wanneer men kijkt naar de specifieke netwerken blijkt echter dat LinkedIn door bijna tien procent meer mannen dan vrouwen wordt ingezet. Vrouwen gebruiken daarentegen Facebook en Hyves net een beetje meer. Ook de krant wordt door vrouwen vaker ingezet bij de zoektocht naar een baan, namelijk zeven procent meer.

Daarnaast blijkt dat vacaturesites nog steeds het belangrijkste middel zijn om een baan te zoeken. 97 procent van de werknemers zegt hiervan gebruik te maken. Daarnaast zijn het uitzendbureau (tachtig procent) en de directe website van een organisatie (65 procent), net als vorig jaar, populaire zoekmiddelen.

Vorig jaar bleek al uit onze MKB Marktmonitor dat 29 procent van de ondernemers sociale media gebruikten om in contact te komen met potentiële nieuwe werknemers. Naar verwachting zal dit percentage dit jaar hoger zijn. Alle mogelijke middelen worden ingezet en raken steeds meer geïntegreerd.

Deel dit bericht

3 Reacties

stephanie gerritsen

Hoi Allemaal,
Mogelijkheden raken geïntegreerd! Interessant! Als vrouw, werkzaam in de uitzendbranche in het Hoge Noorden van Nederland, weet ik hele verhalen over kansloze vrouwen die op zoek zijn naar een baantje te vertellen. Dat ga ik nu niet doen: ik wil wel iedereen uitnodigen eens langs te komen aan het Zuiderdiep Filiaal voor een echt intake-gesprek. Het overredende karakter van een persoon-op-persoon contact is volgens mij nog steeds goud waard. Groetjes, Stephanie

Erwin

Als je jouw ‘intakes’ in het openbaar als kansloos omschrijft zullen steeds meer mensen naar ‘het filiaal’ trekken inderdaad, Stephanie! Net zo kansloos als jouw baantje op een fysiek uitzendbureau, wellicht?

Rik

Nou nou Erwin, wat een felle en zure reactie. Ook behoorlijk kansloos als je het mij vraagt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond