Deel dit artikel
-

IP Deutschland zoekt ander model mediawaardering

De mediaexploitant van RTL in Duitsland, IP, probeert een nieuw waarderingsmodel van oude en nieuwe media te introduceren.

Naarmate de media meer digitaliseren, versplinteren ze. En dan wordt het steeds lastiger welke waarde een commerciële positie op radio, tv of internet heeft. Daarom probeert IP Deutschland een allesomvattend model te introduceren.

Het bedrijf gaat ervan uit dat niet de mediadrager bepaalt wat een advertentie waard is maar het redactionele umfeld. Daarom komt IP-baas Martin Krapf tot de volgende media-indeling:

  • Tekstuele uitingen op het vaste als mobiele web zijn in essentie hetzelfde als uitingen in kranten en tijdschriften: ‘in page’-waardering,
  • Klassieke televisie en videostreams op het vaste en mobiele internet zijn afrekenbaar met een ‘in stream’-waardering,
  • Of een radiosignaal wordt gehoord via een ouderwetse luisterkast of internet maakt ook niet uit, dit wordt het segment Audio.

Search en social media worden niet apart gedefinieerd en lijken in IP’s model niet meer dan een smeerolie in de route naar en conversaties op de mediakanalen.

Duitse mediabazen reageren afwijzend en twijfelend op Krapfs voorstel.

Deel dit bericht

1 Reactie

Adri Ulfman

Een kramp(fs)achtige poging om nog steeds vanuit het produkt een waarderingsmethodiek te introduceren. Terwijl alles en iedereen om ons heen heden ten dage wordt gemeten en afgerekend op delivery/performance.
Net zoals we nu al duizenden, onderscheiden, netto tarieven hebben, zijn ook individuele performance-prijzen mogelijk. Zowel de aard van de performance als de individuele prijs zijn daarbij te bepalen en af te spreken.
…….Laat het verleden toch eens een keer los!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond