Deel dit artikel
-

iPhone-app automatiseert restituties OV Chipkaart

OV-reizigers die vergeten uit te checken met hun chipkaart, kunnen met de nieuwe app OV Butler direct het te veel betaalde geld terugvragen. Chipkaartbaas TLS lijkt niet al te enthousiast.

Gisterenavond, kort na de lancering, plukten een kleine tienduizend reizigers de app OV Butler al uit iTunes’ downloadwinkel. Dat leverde het werk van Jelle Prins direct een positie op in de Top 10 meeste downloads. De doelgroep is nog vele malen groter. Hij ziet een half miljoen gebruikers als haalbaar.

De iPhone-applicatie biedt uitkomst voor de miljoenen reizigers die dagelijks met de bus, tram, trein of metro gaan. Veel van hen vergeten op enig moment wel eens uit te checken wanneer ze het voertuig verlaten. Het voorschot dat ze bij het inchecken betaalden, blijft daarmee op de bankrekening van de vervoerder staan. OV-vervoerders verdienen jaarlijks miljoenen omdat reizigers het voorschot minus de reiskosten niet terug vragen.

Prins automatiseert met zijn app het proces van geldteruggave.

De gebruiker moet de app (schermafbeeldingen) koppelen met zijn account bij OV-chipkaart.nl. OV Butler haalt de reisdata van de afgelopen zeven dagen op en de gebruiker kan aangeven voor welke reis hij geld wil claimen. Prins’ servers ontvangen geen persoonsinformatie en bewaren enkel generieke, anonieme reisdata. De communicatie tussen chipkaartbaas TLS en OV Butler verloopt zonder tussenkomst van OV Butler.

“Voor elke vervoerder moet je weer andere procedures doorlopen voor de restitutie. Wij hebben al deze processen in kaart gebracht. De ene vervoerder wil een fysiek verzoek, de andere digitaal. Wij kunnen met alle gewenste formaten overweg. Er staat hier zelfs een grote printer voor de claims die per post moeten worden gedaan.”

OV Butler is gratis te gebruiken. Prins hoopt op termijn geld te verdienen met de generiek verzamelde, anonieme reisgegevens. “We kunnen advies gaan geven over welke OV-abonnementen het best bij hen passen. Voor bedrijven zouden we dat op ‘no cure no pay’-basis kunnen doen. Maar er is ook een hoger doel. TLS beschouwt de reisdata van passagiers als zijn eigendom, terwijl die op zijn minst ook van de reiziger zelf zou moeten zijn.”

TLS heeft officieel geen reactie gegeven over de lancering van OV Butler, maar vrijwel gelijk met het verschijnen van de app deed de organisatie een oproep. Op OV-chipkaart.nl klinkt het sinds gisteren: “Geef uw gebruikersnaam en wachtwoord voor Mijn OV-chipkaart niet aan apps, andere websites of andere personen. U draagt dan zelf het risico dat onzorgvuldig kan worden omgegaan met uw gegevens.”

De nieuwe app, ontwikkeld door Prins’ bedrijf Moop, haalt nu de laatste zeven dagen van iemans transactie op. Binnenkort wordt dat een maand, wat later nog wordt opgeschroefd naar drie maanden. Want reizigers mogen over een periode van drie maanden geld terug vragen.

De Android-app verschijnt over enkele weken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond