Deel dit artikel
-

Het jaar van: Facebook

Facebook kwam in 2013 in rustiger vaarwater terecht na het bewogen jaar 2012, waarin de beursgang grotendeels mislukte. Het bedrijf presenteerde afgelopen jaar keer op keer mooie kwartaalcijfers en de koers ging gaandeweg omhoog, naar 58 dollar afgelopen maandag.

De testen met video-advertenties waren de belangrijkste reden van de koersstijging, maar ook in elk ander opzicht lijkt Facebook het knapste jongetje van de klas. Het netwerk verdiende in het derde kwartaal fors meer aan advertenties: 1,80 miljard dollar, 66 procent meer dan vorig jaar. De advertentie-inkomsten vormden ook een belangrijk deel van de omzet van 2,02 miljard dollar.

Het aantal gebruikers stijgt nog steeds. Er waren bij de laatst bekende metingen in september 728 miljoen gebruikers, een stijging van 25 ten opzichte van een jaar geleden. Het aantal maandelijkse gebruikers ging met 18 procent naar 1,19 miljard. De grootste groei zat hem in het aantal mobiele gebruikers. Dat steeg met 45 procent naar 507 miljoen.

Verscheidene aandeelhouders verzilverden een dezer dagen dan ook in totaal 70 miljoen aandelen Facebook op de beurs voor 55,05 dollar per aandeel. Oprichter Mark Zuckerberg deed 41 miljoen aandelen van de hand, naar eigen zeggen om belastingen te voldoen.

Naast de beurskoers ging de discussie dit jaar vooral over de vraag of het sociale netwerk een tienerprobleem had. Nadat onderzoeker Pew Internet, maar ook Facebook zelf, bevestigde dat tieners inderdaad minder actief zijn op Facebook, zijn de berichten hierover alleen maar toegenomen. Volgens Sheryl Sandberg, CCO van Facebook en Zuckerbergs rechterhand, is dit geheel onterecht. Zij meent dat de opmerkingen van de CFO bij de presentatie van de kwartaalcijfers flink zijn opgeblazen. Toch valt moeilijk te ontkennen dat steeds meer tieners hun heil zoeken in bijvoorbeeld Instagram (ook van Facebook) of Vine, waar zij zich minder bespied voelen door hun ouders.

Wel volgden allerlei bijstellingen. Facebook gaat voortaan meer nieuwsartikelen plaatsen op de tijdlijn die ook langer blijven staan. Artikelen waarop door vrienden gereageerd worden, zullen daarnaast vaker terugkeren. Er gaan geruchten over een Niet leuk-knop, die tot nu toe alleen in de chatomgeving van Facebook Messenger opdook. En Facebook is dus eindelijk begonnen met video-advertenties, die we volgend jaar waarschijnlijk vaker voorbij zien komen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond