Deel dit artikel
-

Het Jaar van Retail

Laten we eerlijk zijn, 2014 was eerder niet het jaar van retail. Sinds het begin van de economische crisis in 2008 zijn volgens marktonderzoeker Q&A 22.000 winkels uit het straatbeeld verdwenen en het merendeel onvrijwillig.

Namen als Mexx, Halfords, Henk ten Hoor Textiel, BS Budgetstore, De Block, De Harense Smid, Free Record Shop, Polare, De Slegte en Siebel gingen dit jaar kopje onder. Slechts een deel ging in afgeslankte vorm verder.

Q&A-directeur Frank Quix sprak een dezer dagen in het NOS Journaal van brandhout dat moet worden opgeruimd. De klappen vielen vooral in de hoeken waar online concurrentie het grootst is. Neem Mexx, zegt Quix: ‘Die hebben gewoon enorm zitten slapen. De wereld is totaal veranderd. Denk aan de opkomst van de Zara’s, de H&M’s, de Primark’s. Allemaal design-kleding tegen een heel lage prijs.’ Om over Zalando maar helemaal te zwijgen. Het is geen toeval dat de immens populaire Duitse online retailer dit najaar naar de beurs ging.

Paul Moers, merken- en detailhandeldeskundige, ziet vooral nog problemen in de sectoren elektronica, kleding, schoenen en bouwmarkten. Wie bij wil blijven moet technologie toevoegen, vertelde hij. ‘Als je dat niet doet? Dan blijf je eigenlijk een analoge sukkel, dan is het einde verhaal.’

Maar fysiek winkelen komt weer ‘im schwung’, voorspellen ABN AMRO en Triggering Minds in een een dezer dagen verschenen trendrapport. Veel nieuwe technologie richt zich op het aantrekkelijker maken van fysieke winkels. Of het nu gaat om contactloos betalen met NFC, bakens om passerende mensen in winkels te krijgen, robots om de dienstverlening in winkels te verbeteren of het via een tablet in winkels bestellen van producten die niet op voorraad zijn.

Het wemelde iBeacon aankondigingen in 2014. Regent Street, een van de belangrijkste ‘koopgoten’ in Londen, werd over een lengte van bijna anderhalve kilometer uitgerust met iBeacons. Nagenoeg iedere winkel, waaronder Burberry, Banana Republic, Hugo Boss en Anthropologie, doet mee.

Dus hoezo retail dood? Apple opende afgelopen jaar wereldwijd wederom de ene megastore na de andere. En voor Geert-Jan Smits van designmeubelbedrijf Flinders is het onderscheid online-offline ook al lang achterhaald. In zijn winkels wordt de klant vooral geadviseerd, en bestelt hij vervolgens online of koopt het product direct. Smits heeft inmiddels al vier Flinders Cafés opgezet. Gasten kunnen er de gehele dag eten en drinken te midden van een design interieur. Volgens Smits is de conversieratio op de site – in de steden waar een café is gevestigd – hoger dan gemiddeld. Evenals de CTR op de AdWordscampagnes. Omnichannel in optima forma.

2014 was in elk geval het Jaar van de Bezorgrevolutie. Albert Heijn en aan het eind van het jaar ook Jumbo openden in hoog tempo ophaalpunten om klanten een optimale flexibiliteit te bieden. Het is ondertussen duidelijk dat consumenten net zo makkelijk op internet moeten kunnen winkelen als in de fysieke vestigingen.

Dat krijgen ook online retailers steeds meer in de gaten. Hun antwoord op de omnichannel trend: nog sneller bezorgen, waar de klant dat maar wil. De Buren lanceerde een stevige stalen kluis voor pakketjes die aan de buitengevel van een woning of bedrijf geplaatst kan worden. Het Poolse InPost installeerde met PostNL ophaalkluizen in Nederlandse NS stations. Het aantal pakketpunten van PostNL groeit komende jaren van 300 naar 3.000. Bezorgers wereldwijd kondigden plannen aan voor same day delivery, zaterdag- en zondagbezorging.

Computerketen Paradigit is afgelopen week in Eindhoven begonnen met gratis bezorging op dezelfde dag, meldde de NOS gisteren. Komend jaar wil het bedrijf ook vanuit filialen in de rest van het land aan zelfdedagbezorging gaan doen. ‘Bedrijven als Bol.com veroorzaken een kaalslag in de Nederlandse binnensteden, wij willen zo de binnenstad gezellig houden.’

Tekenend voor de veranderende omstandigheden was het bericht – ook door Emerce overgenomen – dat Amazon met Kerst een fysieke winkel zou openen in hartje New York, tegenover het Empire State Building. Vanuit de nieuwe ministore zouden klanten worden beleverd die orders plaatsen en die op dezelfde dag nog wilden ontvangen. De winkel is er niet gekomen, het pand in Manhattan Midtown is een kantoor en de winkel zou slechts worden onderverhuurd, zegt Amazon. Het blog Quartz merkt fijntjes op dat Amazon het kantoor voor maar liefst 17 jaar heeft gehuurd, genoeg tijd om er een Amazon Flag Store in te richten.

In een serie artikelen blikt Emerce tot aan 1 januari terug op 2014.

Deel dit bericht

1 Reactie

Softwear

Ondanks het vele goede nieuws blijft het oppassen.

Retail grootste doelwit voor cybercrime in 2015

Wormer, 29 december 2014. Hoe meer apparaten we aansluiten via internet hoe groter het beveiligingsrisico wordt. McAfee Labs, de autoriteit op het gebied van het bestrijden van cybercrime, voorspelt een extreme toename van cybercrime op kassasystemen en digitale betaalsystemen.

Aanvallen op kassasystemen blijven lucratief en de opkomst van betaalsystemen op mobiele apparaten vormen een aantrekkelijk nieuw doelwit voor cybercriminelen.
Near Field Communications (NFC) betaaltechnologie zal een volledig nieuw doelwit worden, tenzij gebruikers hun NFC-voorzieningen beter gaan beheren.
Retailers maken veel gebruik van online systemen en moeten mee met de moderne betaalsystemen omdat de consument dit van ze verlangt.
Het is dan ook belangrijk dat deze groep vooraf maatregelen neemt zodat de beveiliging van de kassasystemen ook in 2015 gegarandeerd blijft.
“Beveiliging van online kassasystemen wordt onderschat, het grootste risico ligt bij de gebruiker. Dagelijks proberen hackers met vele duizenden valse gebruikersnamen en wachtwoorden in te loggen op online kassasystemen. Zo zijn er in de VS bij toonaangevende retailers miljoenen creditcard-gegevens gestolen. Op het moment dat de hacker binnen is kan deze doen wat hij wil en is de ramp niet te overzien.”, aldus Jeroen de Vries, directeur Softwear Mode Automatisering. De eerste waarschuwingen waren er al in 2014, maar zullen komende jaren in deze vorm explosief toenemen. Criminelen hebben het met name gemunt op creditcard- en bankgegevens van klanten van de winkels. Ook het online verkopen van gestolen creditcard- en bankgegevens wordt steeds eenvoudiger, stelt het rapport van McAfee over het laatste kwartaal van vorig jaar.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond