Deel dit artikel
-

Jaaromzet dierenwinkel Zooplus: 571 miljoen euro

Europese beleggers in e-commercebedrijven hebben er een nieuwe lieveling bij: dierenwinkel Zooplus. Het aandeel verdubbelde halfjaar, de jaaromzet overtreft de eigen voorspelling.

Meer nieuwe klanten en bestaande klanten die blijven terugkeren. Dat zijn de twee belangrijkste ingrediënten van de cocktail die Zooplus een beter dan verwacht 2014 opleverden.

Het verkooptotaal steeg met 34 procent tot 571 miljoen euro, 74 miljoen meer dan het aanvankelijk doel voor het jaar (PDF).

Over het nettoresultaat valt in de voorlopige cijfers nog niets te lezen. Dat deert beleggers niet, want ze belonen het aandeel vandaag ook weer met een koerssprong. Kort voor de zomer kostte het aandeel rond de 45 euro. Dat is nu tachtig euro.

Zooplus is een Europees werkende dierenwinkel. Hij is ook in Nederland actief en ondervindt hier, net als in andere landen, niet veel lokale concurrentie. Bedrijven met een vergelijkbare internationale online omvang zijn er in Europa niet. Het bedrijf kampte in de beginjaren met onstuimige en daardoor dure groei. Na een periode van streng kostenbeheer verschuift de aandacht van retentie ook weer meer naar acquisitie.

Foto: David Claringbold (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Ed Hensen

Knappe prestatie van zooplus, in een (Europese) markt waar grote prijsconcurrentie heerst. De 91% klantloyaliteit die in het persbericht wordt genoemd, is ook indrukwekkend. Probleem bij de lokale concurrentie is dat hier veel met franchise-formules wordt gewerkt. Dat bemoeilijkt vaak een voortvarende online aanpak. Daarvan profiteert zooplus als pure player duidelijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond