Deel dit artikel
-

Jaaromzet webwinkels naar 14 miljard euro

Webwinkels in Nederland zetten dit jaar voor 13,7 miljard euro om. In het nu lopende, vierde, kwartaal komt dat bedrag op 3,9 miljard euro.

Dat becijfert GfK in een onderzoek naar de Nederlandse e-commerceomzetten in opdracht van Thuiswinkel.org.

Zojuist maakte de brancheorganisatie de cijfers over het derde kwartaal bekend (3 miljard euro) en de verwachtingen voor heel 2014.

De cijfers laten zien dat de gezamenlijke shopomzet tot en met het derde kwartaal uitkwam op 9,8 miljard. Op 23 december worden de voorlopige jaarcijfers bekendgemaakt.

Opvallend aan de rapportage van vandaag is dat 453 miljoen euro, of een kleine 15 procent, wordt uitgegeven aan food- en near food-artikelen in 2014. Dat is het terrein van de supermarkt.

Voorts, wordt duidelijk, wordt een op de acht aankopen via een tablet gedaan.

Binnen de branches waarin de webwinkels van Thuiswinkel.org actief zijn wordt nu 17 procent van de omzet gerealiseerd via internet. Vanuit een wat breder perspectief bekeken gaat vijf procent van alle aankopen via internet.

Het áántal online aankopen is in de laatste drie kwartalen erg stabiel op een getal van tussen de dertig en 31 miljoen per drie maanden.

In 2013 werd voor 10,6 miljard euro via internet gekocht. Dit jaar is dat dertig procent meer, aldus de cijfers van Thuiwinkel.org. De cijfers van vorig jaar en dit jaar zijn overigens niet helemaal met elkaar te vergelijken, omdat sinds 2014 het Markt Monitor-onderzoek niet meer door Blauw Research maar door GfK wordt gedaan.

Foto: m01229 (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond