Jeugd: ‘iPhone is voor oude mensen’

Het sentiment jegens de iPhone kentert onder de Amerikaanse jeugd. Niet iedereen wil per se een Appletelefoon, het oude modelletje van hun ouders.

Jongeren willen eigen, nieuwe telefoons en willen niet koste wat kost een iPhone. Ook al is het het tweedehandsje van een ouder. Dat beeld schetst Forbes op basis van gesprekken met een aantal jeugdmarketeers. Een jaar geleden wilde honderd procent van de jeugd een Appletoestel, nu is dat tweederde.

De professionele jeugdkenners zeggen, dat jongeren zich willen onderscheiden van hun ouders en de massa andere volwassen om hen heen die hun expliciete voorkeur aan de iPhone geven. Het alternatieve platform is Android, al telt de affiliatie met Google slechts in mindere mate. Het gaat de jeugd er vooral om dat die toestellen nieuw betaalbaar zijn en qua features vergelijkbaar met Apples hardware.

Samsung speelt sinds eind vorig jaar actief in op die trend. In Amerikaanse tv-reclame zetten de Koreanen de iPhone neer als een toestel van hippe, urbane en oudere mensen zonder al te veel kennis van zaken.

Samsung was in het derde kwartaal van 2012 de grootste telefoonverkoper te wereld met een marktaandeel van bijna een kwart. Apple is de nummer drie met een volume van een kwart van dat van Samsung, in de cijfers van Gartner Research.

Gerelateerde items

11 Reacties

Is dat nou een Apple of een Samsung apparaat dat de mevrouw op de foto in de hand heeft?

Jongeren hebben kennelijk toch behoefte aan een generatiekloof. :)

@Ad Gerrits: ik denk dat het een blikje Apple-cider is

Volgens mij de nieuwste Samsung met Coffee bean als OS

Het is een bekend verschijnsel, namelijk Diffusion of Innovations http://goo.gl/AH7ak. Dat laat gemakkelijk zien dat de Iphone gewoon opschuift in de PLC vanwege de rollen die het hiervoor heeft gedomineerd (als eerste en als meest innovatieve device). De Samsungs en HTC’s waren er allemaal later. De oudere generatie is ‘altijd’ een groep die hooguit als achterlopers kunnen worden betiteld (wat geen waardeoordeel is overigens) waardoor ze in deze samenloop van omstandigheden dus overblijven met een device dat over de innovatie-top heen is en door jongeren gepercipieerd wordt als ‘oud’ (en dus passend bij ouderen). Die observatie is overigens dus (zoals NRC next het zou zeggen) WAAR. Een ander punt is, of dat erg is. De markt voor ‘ouderen’ groeit harder dan jongeren, de ouderen hebben over het algemeen meer geld te besteden en het kan dus een mooie ‘longtail worden voor de Iphone. Als laatste zou je nog kunnen suggereren dat zoals in het artikel http://goo.gl/XxUsd de complexiteit van smartphones alleen maar toeneemt, de Iphone wellicht de meest gebruikersvriendelijke is voor de oudere gebruiker (maar dat is verder niet onderbouwd)

Het is ook waar dat de iPhone achterhaald is omdat de software qua looks achterhaald zijn! Daar heeft apple zich lelijk in vergist.
Het is niet louter de hardware ook de looks zijn voor kids van zeer belang! De interface op de android is te tweaken door fabrikanten/merken en afnemers. Wil je dat met de ios devices moet je jailbreaken en heel wat toeren uithalen dit voor elkaar te krijgen…

“qua features vergelijkbaar met Apples hardware.”

Appels met Androids apparaten vergelijken. ;)

Grote hardwarekeuze (groter scherm bijv), NFC, batterij vervangbaar, opslagcapaciteit uitbreiden. Dan heb ik het nog niet over de feature dat je bij Android nog iets kunt instellen. Andere toetsenborden, launchers, live wallpapers, quick settings, widgets en het belangrijkste, standaard programma’s kiezen voor allerlei acties en volledige integratie naar andere apps toe voor het delen van tekst en media naar bijv mail of netwerk. En ook is het erg fijn dat de ‘Terug’ knop altijd op dezelfde plek zit.

Ik denk dat de ‘jeugd’ elk (half) jaar een nieuwe smartphone wil, al of niet zelf (gedeeltelijk) bekostigd. Ontwikkelingen gaan mega-snel; qua smartphones maar ook qua integratie en apps. Een ‘koelkast’ is niet ‘swag’.
De ‘niet-jeugd’ wil volgens mij gewoon een toestel dat werkt en aansluit bij hun ‘gebruiksbehoefte'; meer niet. Bij de één is dat wellicht wat meer dan bij de ander.

Bovenstaand is geen waarde-oordeel, maar mijn mening.

Kids snappen de skeuomorphistische design filosofie van Apple niet. “Een agenda van leer? Een ringband om je notities? WTF!”

Zijn ook die “oude” mensen die de centen hebben…..Apple heeft geen probleem…..al helemaal geen imago probleem….

Omdat een iPhone lekker simpel werkt, betekend niet gelijk dat het voor oudjes is. Sommige mensen willen gewoon een lekker simpel systeem!

Reactie plaatsen