Deel dit artikel
-

Jimdo: ‘We hoeven jullie durfkapitaal niet’

Het Europese internetbedrijf Jimdo laat zeker tien miljoen euro aan durfkapitaal liggen. De ondernemers willen de miljoenen niet hebben. ‘We willen geen verplicht exit via overname of beursgang. We genieten liever van de reis van het ondernemen.’

Het beheren van een blog op WordPress, Posterous of Tumblr is hip, maar ‘de persoonlijke homepage’ is ook nog lang niet dood. Dat merken bedrijf als Wix, Weebly en ook het Duitse Jimdo duidelijk. De publicatieplatformen hebben elk miljoenen gebruikers die gratis of tegen betaling de webdiensten gebruiken.

Jimdo, ook in het Nederlands beschikbaar, sluit net een opvallende gebeurtenis af. Het bedrijf besloot vorig jaar om een financieringsronde te doorlopen bij venture capitalists. Dat is gelukt en ze hoefden enkel nog een handtekening te zetten. Dat zou zeker tien miljoen euro hebben opgeleverd, maar op het laatste moment besloot de drie oprichters het geld te laten varen.

Vanuit hun corporate schuur (foto) beschrijven ze in een bericht op hun blog over de gang van zaken. ‘Wat komt er na een financieringsronde? Op enig moment wil de investeerder zijn geld terug. Ze hebben een korte aandachtsspanne. We zouden ons bedrijf moeten verkopen aan een groter bedrijf of naar de beurs gaan.’ Bovendien zeggen de ondernemers dat ze zich geremd zouden voelen innovatiekracht. Ze richten zich op innovatie op de lange termijn, wat niet overeenkomt met de horizon van een investeerder. “We hoeven geen grote huizen of Maserati’s’.

De ondernemers zouden het durfgeld hebben gebruikt om meer online marketing te bedrijven. Nu de zak reclamegeld buiten de deur blijft, richten ze zich louter op het doorontwikkelen van het product. De kwaliteit ervan, redeneren ze, moet genoeg reden zijn voor anderen om over hun product te kletsen.

Het European Founders Fund en enkele particulieren hebben wel een belang in Jimdo. Dat achten de ondernemers zo klein, dat deze investeerders geen strategisch stempel op de toekomst van hun bedrijf kunnen drukken.

Deel dit bericht

4 Reacties

Marcel Vogels

Wat is precies de relevantie van dit artikel?

Dennis

@Marcel: Ondernemersgeest, keuzes maken, inspiratie, toekomstvisie

Rob Bogaers

Onafhankelijk blijven, sympathie creëren en door iets niet te doen alsnog publiciteit genereren. 😉 Het zal namelijk ook wel niet nodig zijn..

stef

Sommigen beginnen een bedrijf om het zo snel mogelijk te verpatsen. Dat is geen echt ondernemerschap. Je begint een bedrijf met een droom, met een ambitie, met de wens tot innoveren, tot geïnspireerd raken, om persoonlijk te groeien en voor onafhankelijkheid. Als je het goed doet komt rijkdom ook. Maar dat is een middel om je doelen te bereiken. En het kan dankzij het Internet. Investeerders, banken en beursgangen zijn zo 2010.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond