Deel dit artikel
-

Jongeren doorzien reclame op sociale netwerken

Jongeren maken selectief gebruik van commerciële aanbiedingen op sociale netwerken. In de meeste gevallen begrijpen jongeren dat er achter dergelijke boodschappen een strategie zit. In enkele gevallen gaan ze vervolgens in op de commerciële boodschappen.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenautoriteit (PDF) waarin gekeken is naar drie manieren waarop jongeren in aanraking kunnen komen met commercie op sociale netwerksites: groepen, spelletjes en privéberichten.

Van de ondervraagde groep is bijna 90 procent lid van een groep op een sociaal netwerk. Het merendeel is zich er bewust van dat een bedrijven via een groepen reclame maken. Bij hoogopgeleide jongeren is dit 92 procent en bij laagopgeleide jongeren 87 procent. Het maken van reclame op een sociaal netwerk wordt als een vast gegeven bekeken.

Van deze jongeren die zich bewust zijn dat er reclame gemaakt wordt in een groep, is 63 procent ook lid van een dergelijke groep. Van deze groep zegt 22 procent wel eens op een aanbieding te zijn ingegaan. Van die 22 procent voelde weer eens 22 procent zich achteraf misleid.

Vaak worden jongeren lid van een groep met het commerciële uitgangspunt in het achterhoofd. In vergelijking met een commerciële aanbieding via een spelletje of privé-bericht, gaat de jongere die lid is van een groep vaker in op een aanbieding.

Vaak krijgen jongeren na het spelen van een commercieel spel ongevraagd een aanbieding naar hun mailadres gestuurd. Bij privéberichten, die jongeren in de meeste gevallen ook ongevraagd ontvangen, bijna de helft, is maar een zeer klein percentage van de jongeren geneigd in te gaan op een aanbieding. Eén op de twintig jongeren, 5 procent, heeft wel eens wat gekocht na het ontvangen van een privébericht met een aanbieding.

Van de ondervraagde jongeren is 97 procent lid van een netwerksite. Hyves en Msn zijn de populairste in deze categorie. Negentig procent van de jongeren die actief zijn op sociale netwerksite, hebben een account bij Hyves en/ of Msn. Bij Facebook heeft 42 procent een profiel en 27 procent heeft een account bij Twitter. Gemiddeld worden sociale netwerken twee uur per dag gebruikt.

Bron foto: trialsanderrors (CC)

Deel dit bericht

1 Reactie

Stefan Smit

Kortom, jongeren zijn net gewone mensen 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond