Deel dit artikel
-

Jongeren shoppen slimmer

Jonge Amerikaanse Internetshoppers (van 16 tot 22 jaar) maken veel gebruik van de vergelijkings- en onderhandelingsinstrumenten die Internet biedt. Dat blijkt uit een nieuw Forrester-rapport . Daarbij hechten ze veel belang aan de zogeheten 'kanaalsynchronisatie'.

Jongeren gaan veel geraffineerder om met de middelen die Internet hen biedt dan volwassenen. Meer dan eenderde van de Amerikaanse tieners zal dit jaar iets online aanschaffen, aldus Forrester. In totaal verwacht het bureau een online omzet van 4,5 miljard dollar van de leeftijdsgroep 16 tot 22. Dat is tien procent van hun bestedingen.

De Generatie Y koopt online vooral laaggeprijsde goederen met een laag risico, zoals cd's en boeken. Daarna volgen de dure producten waarvoor echt gezocht moet worden, zoals computers. 21% van de jonge shoppers heeft weleens hardware online gekocht, tegen 5% bij de volwassenen. 'Vervangingsgoederen' zoals cosmetica en kruidenierswaren zijn aanmerkelijk minder populair: slechts 6% heeft dergelijke zaken weleens online gekocht, tegen 2% bij de volwassenen.

Tweederde van de volwassen Internetshoppers is onbekend met prijsvergelijkers. 60% van de jongeren heeft daarentegen wel eens zo'n service gebruikt. 45% van de jongeren heeft ook wel eens een site bezocht waar je zelf een prijs kan noemen, zoals Priceline.com.

Gewone winkels blijven niettemin ook veelbezocht. Als gevolg daarvan, zo zegt Forrester, verwachten jongeren 'cross-channel synchronisatie'. Een positieve ervaring in een winkel kan ertoe leiden dat men ook de site gaat bezoeken en andersom. Ze verwachten dan ook dat de fysieke winkel gebruikt kan worden om online aangeschafte goederen af te halen of te retourneren.

Deel dit bericht

4 Reacties

erik vlaas

Dit stuk is een vrijwel letterlijke vertaling van:  http://www.ecommercetimes.com/news/articles2000/000223-nb2.shtml  Zou het niet netter zijn hiernaar te refereren? (het is natuurlijk ook goed mogelijk dat 'ecommercetimes' dit artikeltje ook weer rechtstreeks ergens anders vandaan heeft). Je vraagt je ook af of de Nederlandse schrijver van dit artikel zelf het Forrester rapport heeft gelezen om de cijfers en conclusies te verifieren. Een slechte vorm van journalistiek en zeer kwetsbaar voor het verspreiden van onzinverhalen.

Anton van Elburg

De bron is een persbericht van Forrester, waarnaar in het stukje dan ook verwezen wordt.

Yuri van Geest

De volgende stap voor deze generatie is instant messaging (ICQ, combineren met mobile Web phones alsmede group buying ala NokDown.nl of LetsBuyIt…dus dan nog meer cross channel synchronisatie -> offline, online (fixed and wireless). Groet,Yuri

Maarten

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond