Deel dit artikel
-

Country Manager Treatwell: ‘Kijk vooral hoe iets anders kan’

De kersverse Country Manager Benelux van Treatwell, Joos Valster, gedijt goed in omgevingen waar nog weinig vaststaat en veel ruimte is voor eigen initiatief. En dus prijken namen als LivingSocial, TravelBird en sinds kort ook Treatwell op zijn cv.

Binnen een half jaar heb je al twee functies bekleed. Was dat zo gepland?
“Eind vorig jaar kwam ik met Treatwell-oprichters Erik Wienk en Laurens Groenendijk in contact, omdat ze een Head of Operations zochten. Na de verkoop van hun bedrijf aan het Engelse Wahanda weet je namelijk dat er een moment komt dat aan opvolging moet worden gewerkt. Door als Head of Operations in te stappen, kon ik het bedrijf goed leren kennen, met als vooropgezet doel om Country Manager te worden. Daar hebben we op voorhand geen tijdsindicatie aan gehangen. In dit geval was dat binnen een half jaar een feit.”

 Doe je hetzelfde werk als bij TravelBird, zij het in een andere omgeving?
“Nee, verre van. TravelBird is sowieso opgedeeld in een cellenstructuur, waarbij teams complete verantwoordelijkheid over een land dragen. Omdat ik een van de eerste werknemers was, heb ik er op jonge leeftijd wel veel vrijheid gekregen om te groeien, beslissingen te nemen en ook fouten te maken. Bij Treatwell ligt de nadruk vooral op accountmanagement, sales en deels lokale marketing. Techniek, analytics, business intelligence en performancemarketing worden daarbij steeds meer vanuit het hoofdkantoor in Londen aangestuurd.”

 Je werkte ooit in Zanzibar bij een beach lodge las ik…
“Klopt. Ik ben op mijn 22ste begonnen met werken en ben daarheen gegaan met slechts twee tassen en veel enthousiasme. Ik was er verantwoordelijk voor vijftig gasten en zo’n tachtig personeelsleden. Die enorm intense ervaring heeft me op veel fronten, zowel persoonlijk als professioneel, gevormd. Zo ga ik er helemaal voor als ik ergens mijn zinnen op heb gezet. Al is er geen draaiboek, ik doe het. Die houding kwam me goed van pas bij TravelBird, daar was ook alles nieuw. Prille organisaties moeten veel zelf uitvinden en er zijn weinig regels. Dan moet je breed kunnen en durven denken, maar tegelijkertijd niet over de schreef gaan. Respect voor de ander. Dat is key.”

 Zoek je altijd de chaos op?
“Nee hoor, ik sta gewoon voor snelheid, innovatie en nieuwe settings. Maar waar gehakt wordt, vallen spaanders. Ik heb geleerd dat je fouten mág maken, maar doe het niet twee keer. Kijk vooral hoe iets anders kan. TravelBird was voor mij vier jaar lang een grote speeltuin. Elke dag begonnen we weer opnieuw, met elke keer een verse mailing. Treatwell is daarmee vergeleken heel erg marketinggedreven. We bouwen er aan een platform dat lerend groot moet worden. Daar kan ik nog veel van opsteken…”

Wat voor type manager ben je?
“Ik ben geen ondernemer zoals Laurens. Ik ken mijn zwaktes en verzamel daar sterke mensen omheen die me vervolgens aanvullen. Wat ik goed kan, is mensen naar een volgend niveau tillen. Daarvoor ga ik vaak het gesprek aan. Daarbij moet je goed luisteren wat mensen willen en weten wanneer ze goed op hun plek zitten. Als dat het geval is, levert dat Treatwell ook het meest op. In die zin haal ik blokkades weg en trigger mensen zelf over hun werk en toekomst na te denken. Online business blijft ondanks de abstractheid nog altijd mensenwerk.”

Hoe zie je je eigen toekomst?
“Ik ben iemand van de grote visionaire lijnen, ben ambitieus en heb geen strak omlijnd toekomstplan. Om alles goed op de rit te krijgen, doe ik deze functie nog zeker twee jaar. Dan komt er automatisch een moment dat zaken zich gaan herhalen. Dan wil ik weer iets nieuws gaan doen. Hetzij bij Treatwell, dan wel elders.”

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#150)

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond