Deel dit artikel
-

KaZaA-uitzending Zembla te downloaden via KaZaA

Een documentaire van Zembla over KaZaA is al voor de televisie-uitzending te downloaden via het befaamde peer-to-peer netwerk. Vanaf vrijdagmiddag is 'De Cowboys van Internet' op KaZaA te vinden, de uitzending zelf vindt vrijdagavond plaats.

De VARA zegt met het initiatief 'de discussie over deze alternatieve vormen van distributie een andere invalshoek te willen geven". De omroep benadrukt dat peer-to peer netwerken als KaZaA niet alleen verband houden met piraterij, maar ook een uiterst efficiënt distributienetwerk vormen.

Het Amsterdamse hof oordeelde onlangs dat het uitwisselprogramma legaal is. KaZaA zou niet verantwoordelijk zijn voor de auteursrechtenschendingen van gebruikers van het programma. De Nederlandse auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra gaat haar juridisch gevecht met KaZaA waarschijnlijk voortzetten. Ook de Amerikaanse belangenclub van platenmaatschappijen RIAA , die al eerder het peer-to-peer netwerk Napster bestreed, overweegt zich in het gevecht met het ook in de VS populaire KaZaA te mengen.

Deel dit bericht

8 Reacties

radja

Lijkt me een hele goede actie van de VARA, demonstreert perfect waarom er met kazaa en andere p2p programma's niks mis is. maar ja, de platenmaatschappijen zien een concurrent, en proberen dus elke vorm van informatieverspreiding tegen te houden, desnoods door wetgeving te 'kopen'.

Joost

Niet helemaal juist Radja. De omroepen zijn net zo huiverig voor dit soort media. Zo is het bijvoorbeeld niet gelukt om een deal te sluiten tussen KPN en de publieke omroepen om uitzendingen aan te bieden voor breedband (adsl) gebruikers. Ook een Tivo kon geen overeenkomst sluiten met de publieke omroepen. Dit alles vanwege copyrights en financiele overwegingen. Dat deze uitzending via kazaa wordt aangeboden verbaast me dan ook. Als Kazaa dit had gedaan in plaats van de omroep was het zeker tot een rechtszaak gekomen.

Jetze van der Meulen

Heel goed initiatief. Niet alleen omdat het bekijken van een uitzending via Real Video of Windows Media niet altijd even vlekkeloos verloopt, maar nog veel meer omdat het een manier is om onder de aandacht te brengen dat het gebruiken van Kazaa niet altijd een "illegale" aktiviteit hoeft te wezen. Even zoeken op trefwoorden "Internet" en "Cowboys", en je hebt hem zo te pakken. Wie is de cowboy van het Internet? Volgens mij is dat de muziekindustrie zelf, de cowboys die het Internet als het ware koloniseren. In de docu is het gewoon beschamend om te zien hoe de muziekindustrie reageert op iets als Kazaa. Nota bene, terwijl ze (Buma Stemra en Kazaa) in overleg met elkaar zijn om een licentie te krijgen wordt dit overleg afgebroken nadat de grote (Amerikaanse) broer een dagvaardiging opstuurt. De single verkoop is volgens de muziekindustrie met maar liefst 45% gedaald. Wie kochten de singletjes tot nu toe? Dat zijn over het algemeen tieners die niet echt veel poen hebben maar toch de zoveelste Britney Spears of-hoe-heten-ze-allemaal door de strot wordt geduwd. Welnu, deze tieners kunnen nu hun geld ergens anders aan besteden. En nu kan de muziekindustrie laten zien dat het hun gaat om muziek en niet om de industrie. Een industrie die bestaat uit het manipulatief uit de zak kloppen van geld van teenagers. De ex-zanger van de ex-popgroep Volumia was ook even aan het woord en hij zei zelf een beetje te lijden onder de download-hype, maar het nog erger te vinden voor de kleinere artiesten. Artiesten zoals ondergetekende, die onder de naam Messian Dread in DUB Reggae kringen op Internet geen onbekende is en meer dan een kwart miljoen maal is gedownload. Zelf heb ik alleen maar hinder gehad van de muziekindustrie. Ik was hard op weg om via MP3.com een inkomen voor mezelf te verwerven, maar helaas, dit inkomen is stopgezet nadat MP3.com door de muziekindustrie was overgenomen. Voor alle artiesten overigens. Deze zet sprak voor mij boekdelen. De muziekindustrie is er alleen maar op uit om haar (bedreigde) bijna-monopoliepositie veilig te stellen en zal met alle middelen Internet initiatieven tegenwerken. Temeer omdat het via Cyberspace mogelijk wordt voor artiesten om zonder muziekindustrie iets te bereiken.

Pascal

Is het nou zo dat die platenmaatschapijen het nog niet door hebben, de voornamelijkste reden is waarom er geen cd's meer worden verkocht isdat de cd's gewoon te duur zijn hier soms 20 euro voor een cd, schandalig. Ik blijf wel nog ff downloaden.

Arie

Als de amerikaanse justitie overgaat tot het aanpakken van de makers van p2p-software kunnen de fabrikanten van wapens, auto's, kopieerapparaten enz. enz. hun borsten nat maken. De makers van deze producten worden verantwoordelijk gesteld voor eventuele gevolgen van hun producten en niet de gebruikers… of zie ik dit verkeerd?

Richard

Het was een gouden actie van zembla. Hierdoor kreeg je een kleine glimp hoe de toekomst binnenkort uit komt te zien. De zienswijzen van Buma Stemra en de platenmaatschappijen vond ik zeer typisch. Ze benadrukken de illegaliteit van Kazaa. Ze vinden het een schande dat muziek gratis kan worden gedownload. Behalve de advocaat van Kazaa heeft niemand aangegeven dat de muziekindustrie zeer ouderwets bezig is, gelet op de vele mogelijkheden van internet en van peer-to-peer netwerk. Tijdens de uitzending is geen discussie gevoerd over de traditionele distributiekanalen van de muziekindustrie. Laten we de kosten van fabricage en distributie van de traditionele media eens vergelijken met die van internet en van peer-to-peer. Laten we ook objectief vergelijken hoe artisten het publiek kunnen bereiken met hun muziek. Tenslotte, de artiesten zouden de dupe zijn van het gratis downloaden. O ja? Als we uitgaan van eur. 20,- voor een cd, krijgt een artiest slechts tussen eur. 1- a eur. 3,- per verkocht cd. Daarnaast worden de nieuwe artiesten de dupe vanwege de hoge investeringskosten die de muziekindustrie niet meer zou willen maken. Volgens mij kunnen talenten via internet juist veel meer publiek bereiken op een veel goedkopere manier. Kortom, de nieuwe wereld staat voor de deur. Of we maken gebruik van de fantastische nieuwe mogelijkheden, of anderen doen het voor je.

Fred

Wellicht dat de Nederlandse planten- en cd-industrie nu eindelijk eens ingaat zien dat de kosten voor de consument gewoonweg veel te hoog liggen om eens 'n cd-'tje te kopen. Het l.l verhaal dat het downloaden ten kosten gaat van de artiest is maar ten dele waar, want we spreken hier dan alleen over de hele grote artiesten waar de maatschappijen al veel aan verdienen, dus het gaat niet ten koste van de artiest maar van de industrie. Nee er zijn zelfs mensen (artiesten) bekend c.q. bekender geworden door toedoen van het downloaden. "Vroeger", heeeel lang geleden hadden we ook al eens zo'n discussie met de bandrecorders, cassette recorders en, precies dat waaide ook weer voorbij. Laten we wel zijn en gewoon dat doen wat we vroeger ook al deden af en toe een kopie'tje maken voor in de auto. En let wel, als echte kopieerder wordt betrapt die tientallen of nog meer gedownloade programma's o.i.d. te koop aanbied dan is het wat anders. Dit is dan 'n handelaar in mijn ogen die net zo als de industrie geld probeert te verdienen (ook al is het maar 'n paar euro) over de rug van de consument, zonder dat hij of zij BTW afdraagt. Nee mensen laten we wel zijn en nu eens ophouden met het aandacht gegeven aan het 'kind' platen en cd-industrie.

Robert

Back to basics. Iedere dag wordt er door bij 2 miljoen gebruikers van KaZaA muziek, film en computerprogramma's aangeboden. Of nu hij die het ter beschikking stelt, of hij die het download strafbaar zou zijn, laat ik maar in het midden. Een feit is dat er heel veel mensen commerciële producten gebruiken terwijl ze daar niet voor betaald hebben. Dat kun je diefstal noemen of oneigenlijk gebruik. Laat het duidelijk zijn dat het niet alleen maar om muziek gaat, want ook het aantal computerprogramma's die er over deze netwerken van 'eigenaar' veranderen, is aanzienlijk. Bij de toename van breedbandgebruik zal ook het aantal video's verder toenemen. Feit is dat dit 'gratis weggeven' van producten zeer moeilijk te voorkomen is, gezien de werking en structuur van het Internet in het algemeen. Nu kunnen de (mis)gebruikers zich in allerlei bochten wringen om aan te tonen dat het allemaal niet zo strafbaar is en dat het de schuld is van de hoge (CD) prijzen van de platenmaatschappijen, maar dat leidt tot niets. Wetgevers kunnen beperkende (download) opties verplicht gaan stellen, maar dat is binnen een week weer opgelost door inventieve programmeurs. Bovendien zouden ook legale toepassingen hier het dupe van zijn. De platenmaatschappijen zullen snel op zoek moeten gaan naar een toegevoegde waarde van hun product, die via het Internet niet verkrijgbaar is. Film en video zullen zich moeten richten op pay-per-view en softwarehuizen zullen hun beveiliging van computerprogramma's nog strakker moeten maken. Hoe dan ook, over een paar jaar kijken we lachend hier op terug en vragen ons af waar we ons toen zo druk over hebben gemaakt 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond