Kijkonderzoek met smartphones inzet van conflict

shutterstock_80067493
Pagina tools
NIEUWS - 05 oktober 2011 09:15

GfK Panel Services wil kijkonderzoek verrichten met behulp van geluidsmetingen en smartphones. De techniek is inzet van een conflict met de Stichting Kijkonderzoek (SKO).

GfK Panel Services wil binnen enkele weken starten met onafhankelijk kijk- en luisteronderzoek op basis van geluidsamples en smartphones. Een woordvoerder van GfK Panel Services uit Dongen wil er nog niet veel over zeggen. “Over enkele weken gaan we meer onthullen.”

De technologie is op zich niet nieuw. Enhanced Audio Matching wordt al enige tijd ingezet voor het meten van kijkcijfers naast bijvoorbeeld Picture Matching en de VBI-code. Audio-opnamen van tv- en radioprogramma’s worden bij deze techniek vergeleken met een database. Audio Matching maakt het mogelijk om kijkgedrag via zeer moderne apparaten en randapparatuur betrouwbaar te meten. Nieuw is dat de gegevens voortaan kunnen worden vergaard met behulp van een app en een smartphone. Er hoeft dus geen dure apparatuur te worden aangeschaft.

In Nederland wordt vooral gemeten aan het tv-toestel zelf. De Stichting Kijkonderzoek (SKO), in Nederland verantwoordelijk voor de kijkcijfers, heeft in 2007 zelf een draagbare meter getest, maar die bleek niet betrouwbaar. Geluidsgolven werden niet ontvangen als de televisie zacht stond en het kastje kon geen onderscheid maken tussen personen die daadwerkelijk televisie keken en die iets anders aan het doen waren.

SKO is niet blij met de nieuwe kijkmeter en is naar de rechter gestapt. Uitgangspunt van het kijkonderzoek is dat er één meetmethode is die wetenschappelijk betrouwbaar het kijkgedrag van het televisiepubliek weergeeft. Op deze manier bestaat er bij alle betrokken marktpartijen overeenstemming over de betekenis van de kijkcijfers. Nu dreigt er volgens SKO ‘verwarring’ te ontstaan.

SKO heeft bovendien een exclusieve samenwerking met een andere dochtermaatschappij van GfK, Intomart GfK uit Hilversum. Maar volgens de rechter betreft de nieuwe meetmethode een activiteit van het Duitse GfK Panel Services, dat de technologie al langer in eigen land gebruikt. En die met maatschappij heeft SKO geen overeenkomst. Het bedrijf krijgt daardoor concurrentie uit eigen gelederen.

Omdat volgens directeur Bas de Vos de exclusiviteitafspraken met Intomart Gfk zich uitstrekken tot alle onderdelen van GfK, overweegt SKO hoger beroep of een bodemprocedure.

Reacties op "Kijkonderzoek met smartphones inzet van conflict"

Er is tot nu toe 1 reactie geplaatst. Reageer ook!

Kritiek op de TV bereiksmeting is alles behalve nieuw. Een kleine 2 jaar geleden kreeg SKO de kans om het goed te doen, maar door de Nederlandse bereiksmeting-maffia (er zijn in Nederland namelijk een handjevol ‘research consultants’ die telkens worden ingeroepen en die altijd tussen dezelfde 2 partijen kiezen) werd gekozen voor voortzetting van een hopeloos verouderd systeem. Daarmee zet je natuurlijk de deur wagenwijd open voor verbeterde methoden. Of dit van dezelfde firma is of niet is niet belangrijk. SKO had zelf voor een beter en effectievere methoden moeten kiezen, en zich minder laten sturen door gedateerd advies en politieke afwegingen. Kortom, ik snap dat de SKO zich in de steek gelaten voelt door haar eigen partner, en laten we wel wezen business ethisch verdient GfK hier niet de hoofdprijs die dat sentiment is begrijpelijk, maar tegelijkertijd heeft SKO zelf de deur open gezet voor een systeem wat beter past bij deze tijd. En dat hou je nooit tegen.

Overigens zal bereiksmeting met de GSM ook snel verouderd blijken, maar dat is een andere discussie.

Reactie plaatsen

Whitepapers

Meer whitepapers