Deel dit artikel
-

Kiosk-app AKO ook naar Android en pc’s

Na zijn eerdere iPad-kiosk maakt winkelketen AKO zijn digitale tijdschriftenplatform MagWorld volgende week ook beschikbaar voor Android, Windows en Mac. “Dit is een kleine revolutie in tijdschriftenland.”

AKO’s MagWorld startte vorig jaar op de iPad. Via de kiosk-app zijn meer dan 85 tijdschriften te lezen, waaronder HP/DeTijd, Party en Oor. AKO brengt nu ook applicaties uit voor Android, Windows en Mac OS X. “Het grote werk was het goed krijgen van het doorbladeren van tijdschriften op deze andere apparaten”, aldus Dennis Mikkelsen, manager Audax Digital. AKO is een onderdeel van het Audax-concern.

De nieuwe programma’s werken, net als de iPad-app, met PDF-bestanden die voorzien zijn van kopieerbeveiliging. Veel webadressen in artikelen zijn automatisch via software aanklikbaar gemaakt. Aan sommige titels voegt Magworld in samenwerking met redacties ook handmatig links en filmpjes toe, bijvoorbeeld muziekclips bij artikelen van Oor. De Android-app is ontworpen voor versie 2.2 en later, ook voor Android-tablets.

1 januari

Oudere tijdschriften, die voor 1 januari 2011 op de iPad zijn gekocht, zijn niet beschikbaar in de Magworld-apps voor Android, Windows en Mac, blijkt uit een test. MagWorld probeert deze nog wel beschikbaar te maken. Bladen die na 1 januari zijn gekocht werken wel op alle apparaten. De apps zijn gemaakt in samenwerking met Aemotion uit Culemborg. Dertig procent van de omzet uit de digitale bladen gaat naar Aemotion en 15 procent gaat naar AKO. De uitgever krijgt 55 procent. Bij apps voor Apple’s iOS is dat 30 procent.  “Maar bij MagWorld zijn er geen kosten voor de ontwikkeling van een eigen app”, zegt Mikkelsen.

Meer dan duizend per week

Via MagWorld.nl zijn de digitale tijdschriften te koop met Paypal of iDeal, waarna ze beschikbaar zijn via de verschillende apparaten. “We verkopen meer dan duizend bladen per week.” Concurrent MagZine.nu zei in december nog tegen Emerce zo’n 500 iPad-uitgaven per maand te verkopen.

Mikkelsen: “We kunnen veel verschillende titels aanbieden, doordat er weinig extra aanpassingen nodig zijn. Dat is een andere aanpak dan bijvoorbeeld een uitgever als Sanoma die voor elke titel rijke iPad-apps wil ontwikelen. Niet alle uitgevers hebben daar nu al geld voor over. Het vergt een behoorlijke investering, die met het aanbieden via MagWorld niet nodig zijn. En het is voor uitgevers ook nog maar de vraag of er momenteel  een winstgevende businesscase is te bouwen met eigen apps.”

Mannen en buitenland

De meest gekochte titel op de iPad is HP/DeTijd. “Sowieso gebruiken meer mannen MagWorld dan vrouwen. Driekwart van de klanten is man. Maar iedere week groeit het aandeel vrouwen met een procentpuntje.” Andere populaire titels zijn Apple-tijdschrift iCreate en gossipblad Weekend. “Veel mensen die Weekend op de iPad lezen zitten in het buitenland. Voor Nederlanders over de grens is MagWorld handig: veel titels waren niet eerder digitaal beschikbaar. Dit is een kleine revolutie in tijdschriftenland.”

Microcontent

Volgens Mikkelsen wil AKO uiteindelijk ook het aanbieden van losse artikelen tegen betaling mogelijk maken. “Microcontent is een mogelijkheid, maar daar ligt nu nog niet onze focus. Dat is iets voor de toekomst.” Speciale adverteerders voor de iPad-edities zijn er nog niet. “Daarvoor zijn de lezersaantallen nog te klein.”

Foto: akbarsyah (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond