Deel dit artikel
-

Klarna begin 2015 naar Amerika

Het Zweedse betaalbedrijf Klarna maakt zich op voor betreding van de Amerikaanse markt. Dat zou begin volgend jaar moeten plaatsvinden. De onderneming hoopt het verschil te maken met een feilloos werkende kassa op mobiele sites van webwinkels.

Onlangs stelde Klarna zijn eerste medewerker aan in Amerika, zo weet de New York Times. Anonieme bronnen vertellen de krant dat dat de opmaat is voor een serieuze greep naar marktaandeel aan de andere kant van de Atlantische oceaan. Die zou vanaf begin volgend jaar gestalte moeten krijgen.

Klarna is ook in Nederland actief en richt zich met zijn dienstverlening op webwinkels. Zij nemen de Zweedse technologie af zodat hun eigen klanten, de eindconsument, een product kan aanschaffen en pas later hoeft te betalen. Wij kennen dat van de acceptgiro. Amerika is daar, als land van de creditcard, minder bekend mee. Dat ziet de leiding van het technologiebedrijf echter niet als drempel.

Met een zak geld van in totaal zo’n 300 miljoen dollar durfkapitaal wordt de strijd aangegaan met creditcardbedrijven en, niet in het minst, ook PayPal. Deze eBay-dochter biedt sinds enkele jaren al de mogelijkheid om een aankoop en de betaling van elkaar te scheiden. Zes jaar geleden kocht het voor honderden miljoenen dollars de technologie van Bill Me Later en verwerkte dat in – wat nu heet – PayPal Credit.

CEO Sebastian Siemiatkowski (foto) beschrijft aan de New York Times hoe hij denkt de gevestigde orde te pareren. Wie Klarna gebruikt om te betalen, hoeft enkel zijn e-mailadres en postcode te geven. Een slim wiskundig systeem berekent razendsnel of de betreffende consument betrouwbaar is. Zo ja, dan gaat de transactie door en volgt de rekening pas nadat de bestelling is geleverd.

Op mobiele telefoons heeft Klarna een succesratio van tussen de vijftig en zeventig procent, meer dan het dubbele dan het branchegemiddelde. Aangezien steeds meer handel via mobiele telefoons en tablets verloopt denkt Siemiatkowski hiermee de Amerikaanse winkelier voor zich te winnen.

Klarna heeft naar eigen zeggen 25 miljoen klanten in 15 Europese landen.

Foto: Le Web (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond