Deel dit artikel
-

Kleine webwinkel heeft het moeilijk

Hoewel het aantal webwinkels in Nederland nog steeds groeit, moeten steeds meer kleine webwinkels na een paar jaar alweer stoppen. Die conclusie trekt brancheorganisatie Thuiswinkel.org naar aanleiding van het eigen ledenbestand.

De organisatie heeft inmiddels 1.600 aangesloten webwinkels en vertegenwoordigt zo’n 75 procent van de online omzet in Nederland. Het merendeel van het ledenbestand van Thuiswinkel.org bestaat uit klein(ere) webwinkels. Naar nu blijkt stopt een op de vijf aspirantleden – webwinkels niet ouder dan twee jaar – binnen een jaar. Een op de vier webwinkels (25 procent) stopt binnen twee jaar. Drie jaar geleden sloot nog maar tien procent van de webwinkels haar digitale winkeldeuren binnen twee jaar.

Dat is, zo zegt de organisatie zelf, een trendbreuk. Directeur Wijnand Jongen vermoedt dat beginnende ondernemers het runnen van een webwinkel onderschatten. Het is volgens hem niet langer het kip met het gouden ei. Het starten van een webwinkel vraagt om een gedegen voorbereiding, goed ondernemerschap en volle inzet, zeker in het huidige economische klimaat. “Is het verstandig om de zoveelste webwinkel in baby- of kinderkleding te starten?”

Thuiswinkel.org verwacht dat de huidige trend nog doorzet. Nederland telt inmiddels meer dan 40.000 webwinkels en het aantal webwinkels neemt nog altijd toe. Slecht nieuws dus voor de kleine webondernemer.

Deel dit bericht

19 Reacties

Morningtime

Marktverzadiging. Hoe vindt de klant jouw winkel tussen 40.000 andere? Zonder advertentiebudget lukt het niet. Het is ook een klassieke misvatting te denken dat een webwinkel “vanzelf” gevonden wordt. Tip voor kleine webwinkeliers: ga op de Dam in Amsterdam flyers uitdelen met je web-adres erop 😉

Wil

Inderdaad, na Kleertjes.com wordt het erg lastig om nog een poot aan de grond te krijgen in babykleertjes verkoop. Maar de echte niche zoekers redden het wel omdat die niet op prijs (hoeven/willen) concurreren maar op toegevoegde waarde als extra (installatie/gebruiks) informatie etc. Bovendien wordt het lastig om met kleine (goedkope) advertenties je site (met een goede naam waarin liefst het zoekwoord zit) te promoten.
Het gaat er toch om dat ook top of mind in de kroeg/etentje je site boven komt borrelen. En dat die site naam thuis gekomen dan ook nog helder voor de geest staat.

Stichting WebwinkelKeur

Zelf merken we het ook dat kleine ondernemers te makkelijk denken over een webwinkel. Veel nieuwkomers verwachten toch nog dat de bezoekers vanzelf komen, beantwoorden e-mail enkel in de avond en hebben langere levertijden dan gebruikelijk is.

Een aantal jaar geleden zouden deze webwinkels wellicht nog overleven, maar met toegenomen concurrentie wordt er ook meer verwacht van het niveau van de webwinkel. Er is kennis nodig op het gebied van internet marketing, techniek, productkennis, klantenservice, etc. Dit maakt het moeilijk om het allemaal zelf te doen.

Kortom, ik onderbouw ook de conclusie van Thuiswinkel.org, dat sommige ondernemers een webwinkel runnen onderschatten. Vandaar dat we binnenkort op ons blog webwinkeliers aan het woord laten welke hun werkzaamheden beschrijven, zo krijgen starters een betere kijk op wat er komt kijken bij het runnen van een webwinkel. Overigens zijn hierbij gastbloggers nog welkom.

Kortom, ga je een webwinkel starten, bedenk dan goed wat hier allemaal bij komt kijken en even belangrijk, hoe jij het beter gaat doen dan je concurrent?

Naar ons idee is er nog genoeg te concurreren in webwinkel land, succes is echter niet vanzelfsprekend.

Jasper

Om online enige rol van betekenis te kunnen spelen moeten kleinere winkeliers de krachten bundelen. Een webwinkel runnen kost veel tijd en vraagt multidisciplinaire vaardigheden. Ben er van overtuigd dat overkoepelende online winkelcentra met shares services voor kleine ondernemers toekomst hebben.

Jeroen Bos

Mooie gezamenlijke online initiatieven zijn o.a. “9 straatjes” en de beginnende activiteiten van HBD’s “Nieuwe Winkelen” in o.a. Veenendaal.

Peter Desmyttere

De titel van dit artikel verbaast mij niet. Dé oorzaak ligt volgens mij bij een onderschatting door de ondernemer zelf. E-commerce is ook 100% commerce. Het vraagt evenveel inzet, energie, passie, vakmanschap, marketing, … als een ‘echte’ winkel. En dat vergeten webshopeigenaars weleens.

Peter De Bruyn

Er is niets mis met het feit dat kleine webwinkels het moeilijk beginnen te krijgen. Dat wijst alleen maar op professionalisering van de sector. Daar is de sector en de klant mee gebaat. Anderzijds natuurlijk wel jammer omdat het internet de enige plek is waar je het als kleine ondernemer van de grote spelers kunt halen.

Op zich een goed idee om het samenwerken van kleinere webshops te bevorderen. Op voorwaarde dat het niet om hobbyisten gaat.

Sjors Pals

Het punt is dat veel kleine webwinkels niet goed onderzoek doen naar hun product, laatst hoorde ik iemand die een winkel in console games ging starten, tjah dan snap je het denk ik niet. Een andere kennis van mij had het beter bekeken, een kleine shop in engelse soep in blik welke in Nederlan niet leverbaar is, dat soort shops kunnen relatief makkelijk hun omzet/winst maken, zelf had ik al shops voor 2000, mijn tips:

-Een klein assortiment is beter
-Liever duurdere producten dan goedkope, dit ivm verzendkosten en de dus de concurrentie op “fysieke” winkels.
-Liefst een distributeur dichtbij, als je dagelijks je producten kan ophalen hoef je zelf geen voorraad aan te houden
-Voordat je start, google goed naar het product wat je wilt verkopen, wie worden je concurrenten, en kun je marge behalen ten opzichte van hen?
-Hou er rekening mee dat je shop 24/7 open is, mensen accepteren niet dat je even na een vakantie van 5 dagen de mail gaat beantwoorden.
-Besteed zoveel mogelijk diensten uit!
-Hou je investeringskosten laag en start klein, wanneer het niet lukt is er geen man over bord.
-Laat je adviseren over wet en regelgeving bijvoorbeeld door een branche organisatie.
-Zorg voor goede content op je website, bij voorkeur zelf geschreven of een copywriter, dit werkt beter dan allerlei vage SEO tips.
-Ga geen producten verkopen waar je zelf geen kennis of liefde voor hebt.
-Maak mensen enthousiast, vertel over je producten, geef instructies en tips op een eerlijke manier op de website, ook wanneer deze negatief is.
-Zoek eventueel een samenwerking met een bestaande fysieke winkel, bij voorkeur in de niche branche.

Cis Scherpereel

Helemaal eens met Peter Desmyttere: e-commerce is 100% commerce. Toevallig is het medium: online. Maar voor de rest moet je het hele gebeuren als ondernemer best vergelijken met het opstarten van een fysieke winkel. Daar gaat ook niets vanzelf…
Het “probleem” is dat alles zo makkelijk en vaak bijna-gratis kan opgestart worden. Daarmee verwatert wel eens het belang van een degelijk business plan en gepassioneerd ondernemerschap.

Matthias Dobbelaere

Klopt, men gaat te lichtzinnig om met (het starten van ) webwinkels. Waar men in de offline wereld vaak veel te lang twijfelt om te ondernemen, lijkt het internet voor te velen een ‘playground’ te zijn. Ook de aandacht voor het (cruciale) juridische luik lijkt vooralsnog bij velen onder te doen voor veelbelovende conversiepraatjes. Uiteindelijk zal, zoals bij alle sectoren, ook de e-commerce sector zich professionaliseren. Van de hype naar serieuze handel.

In België is er alleszins nog veel te werk te verrichten, maar sectorverenigingen als BeCommerce en FeWeb zijn alvast prima op weg.

Ria De Smet

Ik ben een paar maanden geleden gestart met het online verkopen van lingerie voor grote maten en grote cupmaten. Het is inderdaad een hele onderneming om dit in je eentje op te zetten. En het is net zoals bij een fysieke winkel. Heb je veel kapitaal zoals de grote spelers kan je voor alles een specialist inhuren om de beste campagnes, leuke nieuwsbrieven en zo veel meer voor jou te bedenken. Als je met een klein budget een webwinkel wil uitbouwen, moet je van heel wat zaken op de hoogte zijn. Meer nog dan een gewone winkel. Het is boeiend maar heel intensief en je moet voortdurend alert zijn van de nieuwe ontwikkelingen. Een goede communicatie en vertrouwensband met je klant opbouwen kan je onderscheiden van de grote spelers.

Ria De Smet

Graag nog even mijn mening over BeCommerce, of andere labels. Ik stel mij heel wat vragen over de toekenning van een label. Vermits je hier jaarlijks een pak geld voor moet betalen, ben ik niet overtuigd van de goede werking hierover. Welke meerwaarde biedt dit aan je klant, als je voor je label hebt moeten betalen. Hetzelfde met het toekennen van titel “de beste webshop.” Je wordt overspoeld met aanvragen in je mailbox om te stemmen en meestal is er nog een prijs of een ander voordeel aan verbonden. Ben je een grote speler en bereik je veel klanten, dan heb je natuurlijk meer kans om stemmen binnen te halen. Hoe je het draait of keert alles wordt geleid door enkele grote namen van enkele grote bedrijven die de touwtjes in handen hebben en dirigeren.
Mocht het anders zijn, sta ik open om overtuigd te worden van het nut van al deze organisaties.

Anouk

Veel kleine winkeliers die een webshop starten moeten het hebben van de klanten en bekenden die de fysieke winkel bezoeken. Kijk bijvoorbeeld naar boekhandelaren. Bijna iedere boekhandelaar heeft een webshop. Ondanks de locatie waar ze gevestigd zijn en hoe afhankelijk ze zijn van hun vaste klanten. Hiernaast zijn het veelal gedateerde websites en wordt er weinig tot geen rekening gehouden met de waarde van de content of het uiterlijke vertoon. Dit nieuws verbaast me dan ook niets.

Met een goede basis en strategie KAN het echter wel. Men moet alleen niet de bijkomende activiteiten vergeten.

Harry

Wij zijn sinds enkele jaren actief in de landelijke woonaccessoires. Een markt waarin op het web vele aanbieders zijn. Het is voortdurend alert zijn op nieuwe ontwikkelingen. En het is niet iets “wat er even bij kan”. Het is hard werken, maar ik ben van mening dat het kan.

Matthias Dobbelaere

Antwoord op Ria De Smet (in verband met BeCommerce en labels – http://www.emerce.nl/nieuws/kleine-webwinkel-heeft-moeilijk#comment-195209).

Dag Ria,

Vanzelfsprekend hangt het nut van een Thuiswinkel, BeCommerce of ander label/keurmerk af van de invulling die je er zelf wil aan geven. Zo plaatsen sommige webshops het label niet of slecht in de kijker, wat de bekendheid en vertrouwen van de bezoekers niet in de hand werkt.

Anderen (zoals bijvoorbeeld Zalando) maken zelfs gebruik van het BeCommerce label in televisiereclames. Bovendien streeft BeCommerce ook naar opleiding van de webwinkelier, en heb je altijd een vast contact bij problemen of (juridische) vragen.

Helemaal objectief kan ik natuurlijk niet antwoorden, gezien ik persoonlijk als voice&face jurist voor BeCommerce fungeer, en in de raad van de Federatie van Webbedrijven (FeWeb) zetel. Ik kan alleen maar vaststellen dat beide verenigingen hard streven om de bewustwording te vergroten, en weldegelijk begaan zijn met alle webwinkels of websites, klein en groot.

Het is zonder meer een investering, maar je koopt meer dan een ‘label’, je verwerft een contactpunt en een ‘online thuis’ waarbij je terecht kan met je vragen, ervaringen en ergernissen. Een stuk waardevoller dan enkel dat label, in mijn opinie.

BigBridge

Volgens ons kon dit ook niet uitblijven aangezien veel mensen die een webshop beginnen met veel aspecten geen of niet genoeg rekening houden. Een goede webshop runnen kost veel tijd, inzicht en betekent vooral hard werken aan bijvoorbeeld je naamsbekendheid en algehele marketing.

Nu valt het wel zeer duidelijk op dat het grote gros van de webshops er dusdanig uitzien dat je als klant ook niet wordt verleidt om tot aankoop over te gaan. Dit laatste klinkt misschien vreemd, maar bedenk dat veel beginnende ondernemers zonder een goed doordacht plan voor 25 euro per maand een webshop oplossing huren of een standaard template laten installeren en er dan vervolgens achterkomen dat er niet of nauwelijks iets wordt verkocht. Bij al deze standaard oplossingen zijn de beperkingen enorm groot en kunt u zich bij voorbaat al nauwelijks onderscheiden binnen het toch al grote aanbod.

Een onderscheidend vermogen zit hem uiteraard in veel factoren. Begint u bijvoorbeeld de zoveelste webshop in kinderkleding dan zult u een zeer uitgekiend marketingplan en onderscheidende collectie moeten hebben om een plekje te kunnen veroveren in de toch al zo volle online kinderkledingmarkt. Een van de belangrijkste punten hierbij is uw etalage op het internet oftewel: hoe ziet uw webshop eruit?

U kunt nog zoveel tijd steken in online kanalen zoals social media, adwords, organic search en vergelijkingssites, als uw webshop niet tot in de puntjes klopt en dus niet goed converteert heeft u weinig tot niets aan deze inspanningen.

De webshops die wel degelijk succesvol zijn hebben allemaal een ding gemeen: het fundament van de onderneming oftewel de ‘webshop’ klopt gewoon! Er is volop rekening gehouden met de beleving van de klant, usability, social media integratie en conversie optimalisatie. Concreet: Een professionele webshop gebouwd op basis van doordacht maatwerk die perfect aansluit bij de behoefte van de bezoeker.

Oplossingen zoals een standaard Magento template of een webwinkel platform op basis van een vast bedrag per maand werken bij voorbaat dan ook niet. In deze groep bevinden zich dan ook veel webshops die moeite hebben het hoofd boven water te houden.

Natuurlijk is het hiermee niet gezegd dat alleen een maatwerk webshop per definitie wel werkt. Een webshop runnen kost zoals eerder gezegd op alle vlakken veel tijd en vergt van u als ondernemer dus de nodige investering in marketing, productvernieuwing, etc. Het goede nieuws is dan ook dat er nog volop ruimte is voor nieuwe webshops en goede ondernemers met vernieuwende ideeën, de sleutel tot succes ligt duidelijk bij u als ondernemer!

Marc Ypeij

Volgens mij komt dit probleem inderdaad voor een belangrijk deel omdat mensen onderschatten wat een webwinkel is en wat voor werk dit met zich meebrengt. Zolang mensen een webshop niet zien als een extra filiaal (met alle inspanning vandien) zal het inderdaad moeilijk worden.

Martijn van der Linde

Nu een paar jaar later dan dit bericht is de trend nog harder werkelijkheid geworden. Wij bedienen als groothandel in (body)fashion webshops met collectie en distributie. Over onze interne cijfers van de afgelopen 3 jaar is gebleken dat 3 op de 4 webshop binnen anderhalf jaar moeten stoppen wegens tegenvallende resultaten.

Het individueel opereren binnen een verzadigde markt, het gedrag van de consument (die gerust een setje samenstelt op verschillende shops qua prijs) en de kosten van CPC maken het bijna onmogelijk om te overleven, laat staan geld te verdienen.

Naar mijn mening moet er meer collectief gedacht worden om zo slagkracht te creëren. Eigen identiteit moet zeker blijven, maar aan de achterkant collectief omgaan met risico’s en kosten biedt voordelen en continuïteit.

marco - online-marketingmachine

Leuk artikel en zo is!
Maar er zijn genoeg startende webwinkels die wel successen boeken en kunnen blijven bestaan!

Het geeft alleen aan dat als je ‘zomaar’ een webshop start zonder je te goed te verdiepen in de markt, de doelgroepen etc. Dat het dan wel lastig wordt.

Zelf werken we veel met webwinkels om ze te helpen om hun marketing goed voor elkaar te hebben. En dan is een goede eerste online indruk wekken zeer belangrijk.

Groetjes,
Marco

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond