Deel dit artikel
-

‘Klikprijzen omhoog door nieuw merkbeleid Google’

Vanaf aanstaande dinsdag mogen bedrijven bij Google adverteren met de merknamen van concurrenten. Zoekmachinespecialist Traffic4u verwacht dat de klikprijzen ietwat zullen stijgen, maar prijsverdubbeling kan door felle biedingstrijd niet worden uitgesloten.

Begin volgende week verandert Google namelijk zijn advertentiebeleid. Deze maatregel vloeit direct voort uit een beslissing van het Europese Hof die stelt dat Google niet hoeft te voorkomen dat, bijvoorbeeld, Adidas, de Consumetnenbond, Scapino of Intersport adverteren op het trefwoord ‘Nike’.

Tijdens een klantendag in Driebergen eerder deze week zette zoekmachinespecialist Traffic4U uiteen waar dit nieuwe Google-beleid toe leidt.

David van Dam: “Als een bedrijf zijn merk heeft geregistreerd dan is die merknaam tot dinsdag beschermd en alleen door het bedrijf zelf te gebruiken in Google AdWords en door geautoriseerde resellers. Vanaf volgende week kan je je merknaam niet meer als zoekwoord laten beschermen. Je mag dan de naam van een concurrent ook in de URL onderaan de advertentie opnemen, maar niet in de titel of beschrijving”.

Omdat binnenkort ook derden mogen bieden op trefwoorden van een merkeigenaar lopen de klikprijzen van merknamen vermoedelijk ietwat op. Van Dam gokt dat het om gemiddeld zo’n 2 procent gaat.

Kijkend naar Engeland, waar Googles merkenbeleid in 2009 al werd aangepast, schetst Van Dam: “Vermoedelijk zie je in het begin even een stijging in volume, maar daarna zal al snel blijken dat adverteren op trefwoorden van concurrenten te duur is en dat kliks niet converteren”. Anders gezegd: het blijkt te duur om verkeer van de concurrent te pikken.

Het is echter niet uitgesloten dat bedrijven zeer intensief gaan bieden op de merknamen van concurrenten. Dat kan in extreme situaties leiden tot de verdubbeling van de klikprijs.

De reclames die naast de zoekresultaten van de zoekmachine staan, komen tot stand op basis van een online veiling. Wie het meest biedt op de zoekwoorden waarop hij zijn reclame wil vertonen, ziet zijn advertentie het hoogst in de rechter marge van de Google-resultaten verschijnen.

Van Dam waarschuwt adverteerders die werken met affiliatenetwerken. “Zet de boel bij je affiliatenetwerk op slot. Anders breekt de hel los. Als je dat niet doet, dan kunnen affiliates op alle merknamen met alle mogelijke advertenties reclame maken”. Dat drijft de klikprijs op. “Maar ze kunnen met jouw merknaam ook concurrerende producten aanbieden of vertellen hoe slecht jouw producten zijn”.

Update 10 september 10:20u:

Aron Disco van Zed Digital, onderdeel van Publicis Groupes ZenithOptimedia, reageert: "Het wordt belangrijk dat adverteerders de activiteiten van de concurrentie op Google kunnen monitoren en analyseren. Om dit te monitoren over de tijd heen bieden we twee abonneediensten: Trademark Monitor en Benchtools, ontwikkeld door zusterbedrijf Vivaki.

Hierop zie je live screenshots van de gevonden search advertenties, de bijbehorende url’s van de bestemmingspagina en andere relevante informatie. De aanvullende Benchtools geven inzicht in gegevens van concurrenten met betrekking tot dekking en strategieën".
 

Deel dit bericht

4 Reacties

Mark van Werven

Beetje tegenstrijdig bericht. De kop spreekt van stijgende klikprijzen, maar later wordt dit echter ontkracht door de stelling dat het bieden op de namen van concurrenten niet lonend zal zijn. De stijging wordt dan weer teniet gedaan. Een dergelijke trend verwacht ik ook. Wie simpelweg in Amerikaanse zoekresultaten kijkt ziet nauwelijks concurrenten op de grote merknamen. De tijdelijke verhoging zal bijvoorbeeld wel in de zorgmarkt en in de retail richting kerst hard doorwerken. Daar valt het tijdelijke effect samen met een groot aantal zoekopdrachten in de markt. Leuk voor Google dus.

Maurits van Eeghen

Een verslag van de kennissessie, inclusief onze aanbevelingen qua strategie, vind je nu ook op ons blog: [url] http://www.blog.traffic4u.nl/search-advertising/verslag-kennissessie-verandering-merknamenbeleid-google-adwords%5B/url ]

MBeijer

Maurits bedoelt link http://blog.traffic4u.nl/

maurits van eeghen

@MBeijer: Dank: het was nog vroeg 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond