Deel dit artikel
-

Koeriers boeren goed dankzij online verkopen

De omzet van de koeriers steeg in het tweede kwartaal van 2012 met 3 procent. De omzet zit volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek al langere tijd in de lift, onder andere door de stijging van de online verkopen door (web)winkels.

De laatste jaren kopen steeds meer Nederlanders producten via het web. Dit heeft een positief effect op de omzet van de koeriers In 2011 kochten bijna zeven op de tien Nederlanders producten en diensten via internet. In 2006 was dit aandeel nog maar de helft van de Nederlanders. De omzet van webwinkels en postorderbedrijven groeit dan ook al enige tijd, terwijl die van veel reguliere winkels daalt. In het tweede kwartaal van 2012 behaalden webwinkels zelfs ruim 7 procent meer omzet dan een jaar eerder.

De stijging van de online verkopen heeft in het algemeen een gunstig effect op de bedrijvigheid van de post en koeriersbedrijven. Verhoudingsgewijs komen de gekochte goederen steeds vaker via koeriers bij de consument terecht. Het aantal bedrijven in de koeriersbranche neemt al jaren toe.

Het toetreden tot de koeriersmarkt is aan weinig regels gebonden waardoor het gemakkelijk is als koerier te starten. Dit leidt tot een dynamische markt. Zo zijn er vorig jaar 1 250 bedrijven gestart en 700 opgeheven op een totale populatie van zo’n 4 500 ondernemingen. Vooral in het kleinbedrijf is sprake van een zeer forse dynamiek.

Deel dit bericht

3 Reacties

Volkskrant Artikel

Denk toch dat de titel van het artikel niet helemaal de werkelijkheid weerspiegelt. Zoals al aangegeven in het artikel vallen er erg veel koeriers om. Wel een omzet stijging, maar de hoeveelheid pakketjes stijgen sneller dan de omzet, met andere woorden, goedkopere levering van pakketjes.

Zelf hebben we een discussie gestart op https://www.facebook.com/photo.php?fbid=422214911171413&set=a.222839724442267.54777.164059680320272&type=1 . Is de marktwerking een goede zaak of een slechte?

van Deurzen

Dat krantenartikel gaat alleen over uitgeknepen koeriers die werken voor PostNL. Er is niets mis mee en een kans denk ik om juist een samenwerking op te zetten tussen kleinere koeriers en deze een vergelijkbare dienst aan te laten bieden aan de markt. Het is wel (iets te) makkelijk om alleen met PostNL of DHL de associatie te maken en dan zeggen dat men klem zit. Dan wil je volgens mij gewoon makkelijk geld verdienen en er zo weinig mogelijk voor doen.

Johan

@van Deurzen Dat is wel erg kort door de bocht.. PostNL en DHL hebben een zodanig volume dat ze zowat maximale schaalvoordelen realiseren. Toch besteden ze bezorging uit. In het artikel wordt gesproken van rond de 1 euro vergoeding per pakket – dat lijkt me niet bepaald makkelijk geld verdienen. En bij 2x niet thuis, afleveren op postkantoor en geen uitbetaling. Dat is 3x benzine voor nop. Ben benieuwd hoe dit businessmodel zich gaat houden bij verder stijgende brandstofprijzen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond