Deel dit artikel
-

Koers Google onderuit door teleurstellende kwartaalcijfers

De koers van het Google is sterk gedaald nadat de cijfers over het derde kwartaal zijn uitgelekt. De omzet steeg ten opzichte van vorig jaar 45 procent naar 14,10 miljard dollar, maar de winst staat onder druk. Die eindigde 20 procent lager op 2,8 miljard dollar.

Google zou de cijfers vandaag pas nabeurs vrijgeven, maar ze doken al op bij beurswaakhond SEC. Volgens Google heeft drukker RR Donnelley de cijfers te vroeg afgeleverd. De koers is flink onderuit gegaan, omdat analisten hadden gerekend op negenhonderd miljoen dollar meer omzet. Op dit moment (19.15 uur) is de handel in het aandeel tijdelijk stilgelegd.

De aandelenkoers zat de laatste maanden juist in de lift en eindigde begin deze maand nog op 774,38 dollar. Deze beurshausse ligt dan ook ten grondslag aan te hooggespannen verwachtingen bij beleggers.

Dat ondanks gedwongen reorganisaties bij dochter Motorola Mobility (vierduizend banen minder), onzekerheid over de opbrengsten van de mobiele systeemsoftware Android (nu zo’n 2,5 miljard dollar) en toenemende bemoeienissen van Europese en Amerikaanse toezichthouders. Alarmerend is ook dat de gemiddelde cost-per-click voor Google advertenties vijftien procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar. De opbrengsten dalen al vier kwartalen.

Google sleept momenteel ook andere techaandelen (Facebook en Yahoo) mee in zijn val.

 

Deel dit bericht

1 Reacties

Paul Haarman

Ik denk dat het vooral tijd wordt dat Google eens aan zijn eigen marketing gaat sleutelen. Google is superieur op technologisch gebied maar als je kijkt naar de manier waarop zij met klanten omgaan is dat echt ouderwets product-minded. Ik hoor heel veel klachten over AdWords en AdSense. Heel veel ondernemers starten met AdWords maar zien dat zij erg veel moeten betalen voor zeer slecht verkeer (enorm hoge Bounce Rates) en lukraak worden AdSense en AdWords accounts afgesloten zonder dat je hierover op een normale menselijke manier contact over kunt opnemen. Ik denk dat wij met zijn allen dit jaren hebben geslikt, maar er komt een moment dat klanten hun rug gaan draaien. En dat zou echt zonde zijn want Google is in de kern een geweldig bedrijf, ze moeten alleen meer met beide voeten op de grond gaan staan en meer denken vanuit de klant en zijn of haar behoeften. Tijd voor marketing dus, beste Google!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond