Deel dit artikel
-

CEO Groupon weg na slechte kwartaalcijfers (update)

CEO Andrew Mason van Groupon is ontslagen nadat het aandeel donderdag een vijfde van zijn waarde, ongeveer 800 miljoen dollar, had verloren na slechte kwartaalcijfers. Het internetbedrijf maakte woensdag nabeurs bekend dat het in het vierde kwartaal 81,1 miljoen dollar heeft verloren. Een jaar geleden ging het nog om een verlies van 65,4 miljoen.

Mason publiceerde zijn afscheidsmail die begon met: ‘Na vier en een halve intense jaren heb ik besloten om meer tijd met mijn kinderen door te brengen. Grapje, ik ben ontslagen, als je je afvraagt waarom heb je niet opgelet.’

De koers van het aandeel is 77 procent gedaald sinds de beursnotering in 2011, toen het nog 20 dollar noteerde. In november werd met 2,60 dollar het dieptepunt bereikt.

En voorlopig wordt het er niet beter op. De omzet steeg met 30 procent naar 638 miljoen dollar. Maar het bedrijf voorspelt minder inkomsten uit eerste kwartaal. Die komen in elk geval niet boven de 610 miljoen dollar uit.

Volgens Mason is er sprake van verzadiging. Mensen reageren minder vaak op kortingen. Daarom gaat het bedrijf diversificeren, onder meer met directe verkoop en de verwerkingen van credit card-betalingen.

Analisten zijn bang dat Groupon onmogelijk goede resultaten kan boeken door in 48 verschillende landen tegelijk actief te zijn. COO Karl Raham ontkent dat niet. “We groeiden te snel en met te veel mensen, maar we hebben ook marktaandeel in die landen veroverd.”

Een opvolger voor Mason is nog niet bekend gemaakt.

Deel dit bericht

1 Reactie

Alex

Wat ze in Amerika wellicht ook niet weten is de giga puinhoop die sommige landen er van maken. In Nederland hebben ze ondernemers lange tijd (bewust) foutief voorgelicht om maar deals los te krijgen, hierdoor balanceren diverse ondernemers op het randje van de afrond. Hebben ze medewerkers als o.a. zijnde MS-patienten ingezet om op speciale fora te gaan spammen om de deals maar te kunnen verkopen. Hebben ze een belabberd slechte klantenservice waar zelfs programma’s als Tros Radar en Kassa aandacht aan hebben besteed en waarvoor nu zelfs de consumentenauthoriteit maatregelen heeft moeten treffen. De meer dan 1.800 klachten op bijv. Klacht.nl spreken boekdelen.
Met deze mentaliteit komt het niet goed met het bedrijf, welke CEO je ook aan het hoofd zet. Over de oprichters hoeven we ons overigens geen zorgen te maken, die hebben – dankzij de beursgang en de verkoop van een deel van hun eigen aandelen – al vele tientallen miljoenen gecasht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond