Deel dit artikel
-

‘Koopknop Twitter gekoppeld aan Shopify’

Twitter heeft naar verluidt grootste plannen met zijn koopknop. Die wordt geïntegreerd met Shopify en andere e-commerce pakketten voor een zo groot mogelijk bereik.

Het microblog is naarstig op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen nu de koers van het aandeel onder druk staat. Die fladderde eerder deze week wederom naar een diepterecord omdat beleggers zich zorgen maken over de toekomst van het bedrijf.

Een manier om de omzet te verhogen is de introductie van een koopknop, zoals ook Facebook en Pinterest die al hebben geadopteerd. Voor die koopknop hebben deze bedrijven partners nodig. Pinterest werkt nauw samen met Shopify en Demandware, die webwinkels verzorgt voor grotere merken. Ook Facebook werkt met online winkels, waarvoor Shopify een zogenoemde storefront heeft ontwikkeld.

Ook Twitter is nu van plan om nauw samen te werken met Shopify, al willen beide bedrijven niets kwijt over de samenwerking. De integratie is logisch, omdat leveranciers hun bestaande winkels direct aan Twitter kunnen koppelen.

Twitter werkt al langere tijd aan een koopknop. Precies een jaar geleden doken de eerste geruchten daarover op. De knop verscheen voor sommige gebruikers kort in de Twitter-app, maar functioneerde verder niet.

In september meldde Twitter zelf bekend gestart te zijn met een koopknop in tweets, met als voorlopige partners Fancy.com, Gumroad, Musictoday en Stripe. Daarbij werd een product getoond dat meteen kon worden besteld.

Het e-commerce team van Twitter wordt geleid door een veteraan, oud Tickermaster CEO Nathan Hubbard. Maar succes is allerminst verzekerd. E-commerce via sociale media moet zich nog bewijzen. Waarbij Twitter grotendeels zal zijn aangewezen op impulsaankopen. Bladeren door een catalogus is er immers niet bij.

Denys Prykhodov / Shutterstock.com

Deel dit bericht

1 Reactie

Bart Van den Brande

Mooie plannen, maar de vraag blijft hoe Twitter zijn buy button conform zal kunnen maken aan de strenge Europese regels van consumentenbescherming bij verkoop op afstand. Vooral de informatieplichten die gelden “vanaf het begin van het bestelproces” (identiteit verkoper, aanvaarde betaalmiddelen, bestaan van 14 dagen bedenktijd, bestaan van wettelijke garantie,…)dreigen voor complicaties te zorgen. Al die info zou immers ofwel in de tweet vervat moeten zitten en dus gekend zijn door de gebruiker op het ogenblik dat die op de buy button drukt. De facto onmogelijk, natuurlijk…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond