Deel dit artikel
-

Consumentenmarkt lichtpuntje in cijfers KPN

Steeds meer KPN klanten nemen een triple play-pakket af. Het gaat al om 44 procent van de Nederlandse breedbandklanten. Het aantal quad play-abonnementen is in het vierde kwartaal verdubbeld naar 173.000. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het telecombedrijf.

In het vierde kwartaal van 2013 steeg de onderliggende omzet in het segment Consumenten Thuis met 2,5 procent, door verdere groei in ‘triple play’ pakketten (interactieve televisie, internet en bellen), met interactieve televisie, glasvezel en hogere prijzen als belangrijke stimulans achter de groei. Het aantal ‘triple play’-klanten steeg in het kwartaal met 47.000, naar 1,216 miljoen.

De Consumentenmarkt lijkt het enige lichtpuntje in de cijfers. De omzet en de overige opbrengsten daalden in 2013 namelijk met tien procent tot 8,472 miljard euro, vooral door tegenvallende omzetten van de Zakelijke Markt, Consumenten Mobiel en NetCo. De lagere omzet over het hele jaar, en de impact van eenmalige lasten, hadden in 2013 een negatief effect op de winstgevendheid van KPN. De EBITDA daalde met 14 procent naar 2,883 miljard euro. De nettowinst van KPN kwam in 2013 6,7 pocent lager uit op 293 miljoen euro. Het telecombedrijf realiseerde een verlies van 108 miljoen euro in het laatste kwartaal.

De sterke groei in interactieve televisie zette ook in het vierde kwartaal door. Er kwamen tachtigduizend nieuwe interactieve televisie abonnees bij, waardoor KPN bijna twee miljoen televisieklanten heeft. KPN sloot in het vierde kwartaal 23.000 nieuwe glasvezelklanten aan en heeft nu 484.000 glasvezelklanten.

In het segment Consumenten Mobiel daalde in het vierde kwartaal de onderliggende omzet uit mobiele diensten met dertien procent als gevolg van minder bel- en smsverkeer en lagere omzet uit de verkoop van toestellen. Het aantal mobiele consumenten abonnees steeg in het vierde kwartaal met negenduizend.

De zakelijke markt heeft het moeilijk door dalende vraag naar traditionele diensten en aanhoudende prijsdruk. De onderliggende omzet in het zakelijke segment daalde met 8,3 procent vergeleken met het vierde kwartaal van 2012.

In Duitsland zorgde E-Plus voor een stijging van het aantal nieuwe abonnees. In het vierde kwartaal van 2013 steeg het aantal abonnementen met 254.000, het zesde achtereenvolgende kwartaal met meer dan 200.000 nieuwe abonnees. Het geschatte marktaandeel van E-Plus, gemeten in omzet uit mobiele diensten, steeg in het vierde kwartaal licht vergeleken met het derde kwartaal naar circa zestien procent.

De Belgische dochter BASE Company had in het vierde kwartaal wederom te maken met prijsdruk veroorzaakt door een concurrerende markt. BASE Company levert inmiddels 4G-diensten in 203 plaatsen en heeft de doelstelling om eind 2014 landelijke 4G-dekking te realiseren.

In 2013 investeerde KPN 1,6 miljard euro, dat is 2,6 procent meer dan een jaar eerder. De investeringen zijn vooral gedaan in de mobiele netwerken, waaronder de 4G-uitrol in Nederland en België en de upgrades van het kopernetwerk.

2014 wordt naar verwachting een jaar met daarin een aantal belangrijke veranderingen voor KPN; de afronding van de verkoop van E-Plus, en de consolidatie van Reggefiber. Tot 2016 wil het telecombedrijf vijfitenhonderd tot tweeduizend banen schrappen om ongeveer driehonderd miljoen euro te besparen. Die komen bovenop de ruim vierduizend banen die sinds 2011 zijn verdwenen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond