Deel dit artikel
-

KPN eist 3 ton na misbruik defecte simkaart

KPN wil schade verhalen op twee Rotterdammers die mogelijk geld hebben verdiend met een niet goed functionerende simkaart en een 0900-nummer. Dat blijkt uit een vonnis van de rechtbank Rotterdam.

Een van beide Rotterdammers heeft een prepaid simkaart waarmee onbeperkt kon worden gebeld zonder dat het beltegoed op de simkaart afnam. In februari 2010 is zeer intensief gebruikgemaakt. Daarmee werden voortdurend 0900-nummers gebeld. De incasserende partij had een contract voor deze nummers gesloten met de bedrijven TargetMedia en Mechelkamp.

KPN acht het zo goed als uitgesloten dat de eigenaar van de simkaart handmatig naar de 0900-nummers heeft gebeld dan wel heeft laten bellen. Het telecombedrijf vermoedt dat de 0900-nummers via een aan de simkaart gekoppelde computer zijn gebeld. In ieder geval is via de simkaart tegelijkertijd naar meerdere 0900-nummers gebeld. In de periode van 22 februari tot en met 13 april 2010 zelfs 176.620 keer, daarnaast nog een 3.483 keer naar 0900-nummers waarbij 0,80 euro per minuut verschuldigd was. KPN stelt dat zij 392.354 euro aan omzet is misgelopen.

De Rotterdammers ontkennen. De eigenaar van de simkaart stelt dat hij de kaart helemaal niet heeft gebruikt. De exploitant van de 0900-nummers zegt dat hij de nummers aan een ander heeft overgedragen en dus geen verantwoordelijkheid heeft. Uit het telefoonverkeer blijkt dat kort voor het misbruik contact is geweest tussen beide mannen.

De Rotterdammers krijgen van de rechtbank de kans hun onschuld te bewijzen.

Deel dit bericht

3 Reacties

klaas

Hmmm, moeilijk te kiezen aan wiens kant je wilt staan. KPN heeft er geen moeite mee om geld te incasseren bij particulieren en dat (minus hun aandeel) over te dragen aan schimmige 0900 boeren. Dat ze nu zelf slachtoffer zijn van 0900 fraude is wellicht wel goed.

Tijd om eens te kijken naar hoe dat 0900 systeem werkt. Feitelijk is je telefoon een betaalmiddel geworden. Alleen zonder het toezicht en de regels die daar bij horen. Dan krijg je dus dit soort excessen.

Aan de andere kant, de personen die 176k keer via die sim hebben laten bellen zijn natuurlijk ook boeven. Ik gun hun de winst niet. Hoewel KPN ook dit had moeten zien en de schade niet zo groot had moeten laten worden.

Pieter

Als 1 nummer voor 3 ton belt in een bepaalde tijd, dan moeten er toch ook ergens bellen gaan rinkelen? Bij gehackte telefooncentrales strijken telecompartijen wel gewoon de winst op en blijft de eigenaar met de schade zitten. In dit geval lijkt schadeloos stellen niet redelijk, echter de mannen met de buit er vandoor laten gaan ook niet…

W. Heitinga

Had KPN zelf dan geen voorziening moeten inbouwen die dergelijk misbruik onmogelijk maakt?
Of tenminste eerder misbruik moeten signaleren?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond