Deel dit artikel
-

1,4 miljoen G4 klanten voor KPN, maar lagere omzet

KPN heeft in totaal 1,4 miljoen 4G klanten. Dat meldt het telecombedrijf in de toelichting op de kwartaalcijfers. KPN kende het afgelopen kwartaal een forse groei van het aantal mobiele gebruikers, zowel consumenten als zakelijk. Maar de resultaten stonden zoals verwacht weer onder druk.

De omzet daalde (pdf) in het tweede kwartaal met 7,0 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2013 naar 2 miljard euro door concurrentie in mobiele markten, en aanhoudende krimp op de zakelijke markt. EBITDA daalde in het tweede kwartaal met 19 procent. De nettowinst ging evenwel van 162 naar 349 miljoen euro, overigens vooral als gevolg van een wijziging in het pensioenstelsel.

In het segment Consumenten Mobiel daalde in het tweede kwartaal de onderliggende omzet uit mobiele diensten met 9,3 procent, iets beter dan het eerste kwartaal van 2014. De uitfasering van de handset lease had ook in het tweede kwartaal een negatief effect op de winstgevendheid, meldt KPN.

Meer competitieve proposities van de KPN en Telfort merken, en met name groei in ‘multi play’ en 4G zorgden voor een grote toename van het aantal nieuwe mobiele abonnees met 53.000 in het tweede kwartaal.

De omzet in het segment Consumenten Thuis daalde ook, en wel met 0,8 procent. De vraag naar traditionele telefoniediensten neemt af. De winstgevendheid in het tweede kwartaal steeg vergeleken met het tweede kwartaal van 2013 overigens wel met 19 procent. Het aantal ‘triple play’ klanten steeg wederom in het kwartaal. Inmiddels heeft 47 procent van de breedbandklanten een ‘triple play’ pakket. Er kwamen ook 43.000 nieuwe interactieve televisie abonnees bij, waardoor KPN nu 2 miljoen televisieklanten heeft en een marktaandeel van 26 procent.

Het Belgische BASE Company had in het tweede kwartaal wederom te maken met een competitieve markt. Desondanks boekte BASE Company ook in het tweede kwartaal goede operationele resultaten met 16.000 nieuwe abonnees.

CEO Eelco Blok lijkt tevreden met de wisselende resultaten. ‘Producten als 4G, ITV en cloud-diensten zorgen voor een toename van het aantal consumenten en zakelijke klanten dat meerdere diensten bij ons afneemt. En dat leidt weer tot een hogere klantloyaliteit.’

De financiële resultaten stabiliseren zich volgens Blok richting het eind van 2014. De investeringen zullen minder dan 1,4 miljard euro bedragen.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond