Deel dit artikel
-

KPN stopt in Nederland met I-mode

KPN stopt in Nederland met de verkoop van mobiele telefoons met I-mode. De webwinkel is al leeg en de voorraden in de fysieke winkels worden weg gewerkt. Gebruikers van I-mode kunnen hun toestel de komende jaren gewoon blijven gebruiken.

[Correctie 9:55 uur: Anders dan eerder vermeld in dit verhaal besloot KPN vooralsnog niet om met I-mode te stoppen in België en Duitsland.] 

"Pas geleden" heeft KPN besloten om de Japanse internettechnologie I-mode uit te faseren, aldus een woordvoerder van het telecombedrijf. Een exacte datum weet hij niet, maar het was in de afgelopen maanden.

"I-Mode was een paar jaar geleden nodig om het concept 'mobiel internet' georkestreerd op de markt te kunnen brengen", aldus de zegsman. I-Mode zorgde voor een passende combinatie van toetsel, netwerk en diensten die gebruikers moeiteloos toegang gaf tot mobiel toegankelijk websites en diensten als weer, verkeer en vermaak.

"We hoeven niet meer smal te denken, gefocust op mobiel internet, maar kunnen onze blik op de markt verbreden. Het zijn niet enkel de telecombedrijven meer die het belang ervan inzien. Nu doen ook ondernemingen als Google, Microsoft en Yahoo mee."

I-mode in 2013 definitief weg

KPN heeft tot begin 2013 een licentie op de I-mode-technologie. Het bedrijf kiest echter voor de open WAP-standaard in de toekomst. De mobiele KPN-portalen zien er sinds maart 2007 zowel op I-mode als WAP hetzelfde uit.

KPN's webwinkel heeft nog wel een schap met het label 'I-mode' maar die blijkt al leeg.

KPN was in 2002 het eerste telecombedrijf dat de I-mode-technologie van het Japanse NTT DoCoMo in licentie op de markt bracht. Enkele andere operators volgden in onder meer Frankrijk en Spanje, maar het Japanse mobiele internet wist niet echt een snaar te raken onder Europese mobiele bellers. Telefonica-dochter zag er van af om I-mode in Duitsland in te voeren, stopt er in 2009 mee in Engeland, maar handhaaft de dienst vooralsnog in Ierland.

Het is niet duidelijk hoeveel actieve I-mode-toestellen er nog in omloop zijn.

Geen onverwachte ontwikkeling

De beslissing van KPN om I-mode uit te faseren is niet bevreemdend. Afgelopen jaar ontstond in de telecombranche de consensus dat besloten mobiele portalen, zoals Vodafone Live, T-Mobile T-Zones, Orange World en I-mode, hun langste tijd gehad hadden. De uitleg is nu dat dit soort portalen nodig was om consumenten op het ontluikende mobiele web de weg te wijzen. Via zoekmachines, duidelijker communicatie over de adressen van mobiele sites en niet in het minst downloadbare applicaties vinden mobiele surfers nu zelf de weg.

Tijdens de 3GSM-telecomconferentie in Barcelona afgelopen voorjaar gaven de algemeen directeuren van Vodafone en Orange al toe dat afgeschermde omgevingen hun langste tijd hebben gehad. Die opvatting lag in de lijn met de oproep van Tim Berners-Lee, grondlegger van het World Wide Web, aan telecombedrijven om het open karakter en de open standaarden van het 'vaste web' te omarmen.

Vodafone: 5,5 procent omzet uit data

Gisteren bleek uit een kwartaalrapportage van Vodafone nog dat klanten mobiel internet beginnen te omarmen. Het bedrijf zag het aantal circulerende Umts-toestellen in een jaar tijd groeien van 9,1 miljoen naar 18,5 miljoen. Mobiel dataverkeer, exclusief sms, draagt nu voor 5,5 procent bij aan de kwartaalomzet.

Telecomaanbieders zien zich genoodzaakt een opener opstelling in te nemen richting internet- en technologiebedrijven. De netwerkbeheerders spelen amper een rol in de ontwikkeling van mobiel internet, anders dan een faciliterende rol als netwerkexploitant en aanbieder van spraak- en sms-diensten. En ook op die laatste twee punten krijgen ze concurrentie van bijvoorbeeld Nederlandse bedrijven als Nimbuzz en eBuddy of Fring en Yeigo uit het buitenland.

De grootste aanbieders in Nederland, KPN, T-Mobile en Vodafone, bieden nu ieder een betaalbaar mobiel dataproduct. Voor ruwweg een tientje in de maand kunnen eigenaren van moderne mobiele telefoons al internetten via een Umts-netwerk. De snelheden liggen daarbij niet veel hoger dan inbelinternet, maar naar verwachting zal die snelheid in de komende jaren gestaag toenemen tot ADSL-achtige downloadsnelheid.

 

Bron foto: Medjo (CC)

Deel dit bericht

10 Reacties

blogdog

Waarom denken die marketeers niet wat beter na… i-Mode was vanwege het gesloten karakter al vanaf het begin ten dode opgeschreven. Ik hoop dat KPN eindelijk iets van telecomnetwerken begint te begrijpen… Zie ook mijn blog: dogslife.web-log.nl

Gerben Mak

Hulde voor KPN om de stap nu te durven nemen. Destijds toonde KPN lef en ondernemerschap door als eerste met de Europese I-mode variant aan de haal te gaan. Ondanks tegenslagen op toestel niveau (wie herinnert zich niet het geklungel met twee batterijen om een volle dag met je NEC toestel door te komen?), was de opzet vn I-mode zijn tijd vooruit. Er was direct voldoende aanbod van content, de surfsnelheid was acceptabel en de verticale kleurenschermen ronduit vernieuwend. I-mode is echter niet doorgegroeid, en heeft te lang vastgehouden aan het gesloten, beschermde karakter. Het had evengoed door kunnen groeien tot "de Planet" van mobiel internet, een wegwijzer en serviceprovider voor het mobiele internet. Bijna alle leden van het Open Mobiel Internet initiatief (www.openmobielinternet.nl/) behoorden ook tot de eerste I-mode contentpartijen. Die ervaringen zijn heel leerzaam geweest, ondanks dat de gebruikersgroei tegenviel. Echter, de tijden veranderen, en het "gewone" internet heeft ons geleerd dat openheid, toegankelijkheid en transparantie van kosten noodzakelijke voorwaarden voor take-up zijn. T-Mobile heeft dat als eerste in Nederland ingezien met haar flatfee voor mobiel internet en de facultatieve openingspagina met interneticonen Google, Startpagina en Nu.nl. Nu is het evenwel aan de contentpartijen om zelf te gaan experimenteren met nieuwe mobiele internetdiensten, want we weten nog steeds niet welke webdiensten nu specifiek op mobiel populair zullen worden. We zullen zien!

Rick

Het "gewone" internet heeft ons geleerd dat openheid, toegankelijkheid en transparantie van kosten noodzakelijke voorwaarden voor take-up zijn' Dat heeft het "gewone" internet ons al in '95 geleerd. De hardleersheid, angst en hebzucht die walled garden initiatieven als I-mode drijft hebben niets met "lef en ondernemerschap" te maken, integendeel.

Gerben Mak

@RickAltijd eenvoudig, wijsheid achteraf. In 1999 – 2000 leek I-mode een fantastische nieuwe mobiele toepassing. Er werd gevochten om de eerste Nokia's 7110 (model waterhoofd), zwartwit scherm, maar wel WAP enabled. En ineens kwam KPN met I-mode, dat was wel degelijk vernieuwend, moeilijk te ontkennen.Neemt niet weg dat de mobiele operators inderdaad eerder de ervaringen van internet hadden kunnen toepassen op mobiel. I-mode had eenvoudigweg de weg naar open mobiel internet kunnen bereiden, door van gesloten naar open model te transformeren en de eerste aarzelende klanten en contentpartijen de weg te wijzen. Maar vergeet niet dat het nog altijd een complex spel is, waarin vele andere spelers in de waardeketen meedoen. Denk aan telefoonfabrikanten (geschikte toestellen, schermpjes en browsers), en contentpartijen zelf natuurlijk ook.

Rick

Niks "wijsheid achteraf". Ik heb me rotgelachen om de introductie van I-mode, en ik was echt niet de enige. Ja, het introduceerde wat nieuwe mogelijkheden boven het nog zeer beperkte WAP, maar het hele concept was hopeloos retro.Iedereen met een greintje historisch besef kon de vergelijking maken met het enkele jaren voorheen nog primitieve internet en de toendertijd veel "mooiere" walled gardens van AOL, Compuserve etcetera, en concluderen dat i-mode een mooi aangelegde doodlopende weg was. I-mode had nooit de weg naar mobiel internet kunnen voorbereiden, omdat het er lijnrecht tegenover stond, en juist een poging was om mobiel internet te voorkomen. Dat ga je niet "transformeren", er zijn maar erg weinig bedrijven die de ballen hebben om 180 graden te draaien. QED. Het enige dat het spel complex maakt is de reactionaire, oerconservatieve en door angst gedreven houding van telcos, die telkens maar weer proberen een muur op te trekken rond hun eigen netwerk. Waardoor contentpartijen en telefoonfabrikanten telkens weer voor dezelfde keuze staan: of gaan voor de korte termijn winst, die onvermijdelijk al snel weer ophoudt, of alleen werken met open platforms en open standaarden. Als ze wat vaker voor de laatste optie zouden kiezen en de operators gewoon in hun eigen sop gaar laten koken in plaats van hun goede naam te verbinden aan wangedrochten als i-mode zouden we al veel verder zijn met echt mobiel internet.

Bert Bakker

Het heeft vooral te maken met de gierigheid van de financie mensen van KPN en de onkunde van de marketeers van KPN dat i-mode volkomen mislukt is. Een wanprodukt dat ten onder is gegaan aan een absurde en niet-transparante prijsstelling en een gebrek aan aansprekende diensten. Vele discussies heb ik gevoerd met de heer Amos Kater om hier verbetering in te krijgen maar helaas tevergeefs. De hardleersheid van sommige mensen is te groot om vernieuwing door te voeren.

Jan Wick

De mensen met enige kennis van- en ervaring met i-mode moeten beter weten. Een beetje nuancering en objectiviteit is wel op zijn plaats: 1. I-mode is puur en alleen een andere technologische standaard voor het publiceren op mobiel Internet. cHTML versus WML 1.x-2.x2. I-mode is net zo ?Walled Garden? als Vodafone Live!, T-zones en Orange World, alleen gebaseerd op een andere standaard. Hoewel je een discussie kan voeren over de definitie van ?Walled Garden?, immers iedereen kan (en kon) een mobiele site lanceren die gewoon benaderbaar was/is voor iedere i-mode gebruiker. Dus zo erg walled garden was het nu ook weer niet.3. KPN heeft destijds (terecht) de keuze gemaakt voor i-mode. Dit concept was destijds superieur. I-mode had kleuren handsets (de rest van markt nog niet), was proven mobile technology (het draaide immers al jaren succesvol in Japan) en bovenal snel. Maximaal 10kb per pagina op een GPRS netwerk is een zeer slimme en effectieve opzet wanneer je beperkte bandbreedte hebt. Ter vergelijking: i-mode over GPRS was een jaar geleden nog sneller dan WAP over een UMTS netwerk van een andere provider.4. Het i-mode programma voor content providers en consumenten was volledig uitgekristalliseerd door Japan en daardoor snel en effectief te implementeren in Nederland. Menig andere (Nederlandse) provider heeft vervolgens de werkwijze van KPN gekopieerd om hun eigen portal te kunnen lanceren. Dit gaf KPN een voorsprong op haar collega?s.5. Diegene met enige kennis van de Nederlandse mobiele markt zou moeten weten dat i-mode veruit het grootste (op basis van pageviews), snelste en het meest stabiele mobiele platform is geweest van de afgelopen jaren in Nederland.6. De keuze van KPN voor i-mode was totaal niet van belang voor de consument (technisch gezien). Deze keuze had alleen impact op de content providers, deze moesten sites in cHTML gaan ontwikkelen. Het feit dat er zo?n 250 content providers bij i-mode zijn aangesloten (en daardoor volgens mij de mobiele portal in Nederland met de meeste mobiele diensten) doet mij concluderen dat deze keuze niet echt een issue is geweest voor content providers. Is dit niet een indicator van een succesvol platform?.? I-mode is laatste jaren qua handset development ingehaald door spelers als Nokia en Samsung. De cHTML/i-mode standaard was daarom niet langer te hanteren door KPN, immers de Nederlandse consument wil alleen Nokia en Samsung en geen exotisch Japans device. Dit heeft KPN denk ik doen besluiten om afstand te gaan nemen van i-mode en over te gaan op de WML/xHTML standaard. Immers de consument maakt de markt! Kortom, de introductie van i-mode is wel degelijk een goede stap geweest van KPN. Ze hebben de markt ?gemaakt? en andere operators moesten snel volgen. De acceptatie van mobiel Internet door consumenten heeft in zijn algemeenheid echter langer geduurd dan verwacht, dit is niet te wijten aan i-mode. Sterker nog, vanwege het feit dat i-mode snel en stabiel was heeft dit alleen maar bijgedragen aan het beperkte succes van mobiel Internet tot nu toe. Een wijziging in de strategie van KPN is alleen maar bewonderenswaardig. Eerst de markt maken met een afwijkende standaard, vervolgens overschakelen op de mainstream standaard. Vanuit een ondernemers perspectief: slim, maar risicovol. Note: je kan natuurlijk wel discussie voeren over het pricing beleid. Ondoorzichtig, moeilijk te begrijpen voor consumenten en duur, maar dat heeft niets te maken met i-mode als standaard. Een zelfde discussie is legitiem als KPN destijds voor WML had gekozen.

Chris Bannink

Ijzersterk betoog Jan Wick! Ik kan (en wil) er niet veel tegenin brengen, maar wel iets aan toevoegen; het Open Mobiele Internet.  Dit OMI initiatief zorgt ervoor dat -samen met de operators- nu diverse voorwaarden zijn geschapen om buiten de walled gardens om, het mobiele internet zowel voor de klant, als de contentpartij als k de telco succesvol te laten zijn.  Ik kan daarover verder uitwijden, maar dat deed ik eerder al in o.a. een interview hier op emerce: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1988599&WT.mc_id=rss

G. van Hulst

Ik heb vele malen met de heer Amos Kater, innovatiechef van KPN, gesproken over koerswijzigingen mbt I-mode. Helaas, sommige mensen zijn vastgeroest in hun opvattingen.

P Lofstrom

In het begin had ik er nog geloof in. Maar toen ik zelf content op i-mode netwerk wilde zetten zag ik wat een lange weg nog te gaan was. En over de martketeers bij KPN: het niveau varieert heel erg per afdeling en organisatie en is niet slechter of beter dan andere bedrijven van deze omvang. Wel heb ik altijd vraagtekens bij het aanname beleid gehad inzake jonge marketeers en hun feeling met de realiteit. KPN probeert waarde toe te voegen aan iets wat een commodity business is geworden door de liberalisering van de markt. Men lijkt vastgeroest in een mantra van waarde toevoegen. Waarom?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond