Deel dit artikel
-

KPN TV groeit tot 1,4 miljoen abonnees

Het aantal tv-abonnees bij KPN steeg afgelopen jaar tot 1,4 miljoen huishoudens. Het bedrijf claimt een marktaandeel van zeventien procent.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het telecombedrijf vanochtend presenteerde. Het aantal tv-abonnees nam in 2011 met 200.000 toe. De grootste groei is te zien in het segment interactieve tv, televisie via DSL.

Het aantal klanten voor Digitenne, vaak beschouwd als ‘televisie voor in de slaapkamer’, daalde met een kleine zeventigduizend aansluitingen.

De gemiddelde omzet per maand stijgt nog steeds en ging afgelopen jaar van elf naar twaalf euro.

Gemiddeld neemt een KPN-klant via de vaste lijn 1,9 diensten af. Dat is een tiende meer dan een jaar geleden. Het gaat hierbij doorgaans om de combinatie telefonie en internet. De kleine stijging is toe te wijzen aan de groei van het aantal tv-klanten.

KPN bedient in Nederland 2,5 miljoen huishoudens via de vaste lijn met een of meer diensten. Het marktaandeel ligt op veertig procent. De overige zestig procent is in handen van kabelbedrijven en, deels, mobiele aanbieders. Dat laatste geldt voor huishoudens die geen vast telefoonlijn meer hebben.

Eind dit jaar heeft zeventig procent van de DSL-klanten beschikking over snelheden tot veertig Mbps. Met zulke snelheden hoopt de operator te concurreren met de hogere snelheden van de kabelaars.

De gemiddelde omzet per klant per maand op de vaste lijn steeg met drie procent tot 33 euro. Dat is inclusief het tv-aanbod.

Door toenemende concurrentie kampt KPN in Nederland sinds vier kwartalen met een dalende omzet op de consumentenmarkt. Die daling was in de laatste drie maanden van 2011 onverwacht hoog. De omzet daalde in die periode met 7,7 procent tot 914 miljoen euro.

Dat komt enerzijds door verplichte prijsverlaging voor de mobiele tarieven, anderzijds door toenemende concurrentie op het vaste net. Topman Eelco Blok verwacht geen snelle kentering in die trend. Nederlandse consumenten gaan steeds minder bellen en sms’en, want ze grijpen in toenemende mate naar diensten als Whatsapp, Skype en Facebook om te communiceren met hun naasten en zakelijke relaties.

De gemiddelde omzet per klant per maand via de mobiele lijn daalde afgelopen jaar met acht procent tot 24 euro. Negendertig procent van dat bedrag, of 9,36 euro, valt in de categorie non-voice. Dat staat voor sms en mobiel internet.

In Nederland daalde de totaalomzet (exclusief Getronics) in 2011 met 4,5 procent tot 6,6 miljard euro.

Foto: Marja van Bochove (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond