Deel dit artikel
-

Krantenconcerns afhankelijker van papieren oplagen

De digitale activiteiten bij kranten zijn nog niet zichtbaar in de omzetten. Bij TMG en Wegener zijn de inkomsten uit de betaalde papieren oplage een groter deel gaan uitmaken van de totale omzet dan voorheen. Dat stelt het Commissariaat voor de Media in de vandaag verschenen ‘Mediamonitor, mediabedrijven en mediamarkten 2011’.

In 2007 zorgden de inkomsten uit de papieren oplage bij TMG nog voor 39 procent van de omzet, in 2011 is dat 47 procent. Bij Wegener stijgt het oplageaandeel in de omzet van 34 procent in 2007 naar 40 procent in 2011.

Volgens het commissariaat bereiken dagbladen en publiekstijdschriften steeds minder mensen en de gemiddelde televisiekijktijd blijft, na een tijdelijke stijging, in 2011 steken op 191 minuten per dag.

Het gebruik van internet neemt licht toe, en de opvallende winnaar is radio, daar wordt met gemiddeld 203 minuten per dag meer dan ooit naar geluisterd, ondanks de problemen met de zendmasten in IJsselstein en Hoogersmilde.

In 2011 had 90 procent van de bevolking van 13 jaar en ouder vanuit huis toegang tot internet. Dit is ten opzichte van 2007 een groei van 10 procentpunten. De toegang vanaf het werk groeit met 5 procentpunten en de toegang vanaf andere plaatsen met 7 procentpunten. In 2011 maakt 87 procent van de bevolking van 13 jaar en ouder wel eens gebruik van het internet, ruim 12 miljoen mensen.

Gemiddeld wordt er bijna 10 uur per week gebruik gemaakt van het internet: 6,5 uur thuis,
2,5 uur op het werk en iets minder dan een uur elders. De websites die het meest worden
bezocht zijn google.nl, google.com en facebook.com. De populairste categorieën zijn portal/zoekmachines, sociale netwerksites en nieuws/informatie.

Wanneer de markten van dagbladen, radio en televisie bij elkaar worden genomen, heeft de NPO veruit het grootste marktaandeel (65,2 procent). Op de tweede plaats staat TMG (42,2 procent) en op de derde De Persgroep (27,4 procent).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond