Deel dit artikel
-

Kwaliteit gaat boven volume bij affiliate marketing

Veel afilliateprogramma’s betalen op basis van volume. Sinds eBay hun programma niet meer uitbesteed, maar zelf in handen heeft, wordt er meer gekeken naar kwaliteit. “We hebben ingezet op kwalitatieve leads en deze ook gekregen”, aldus Chris Howard die het Europese Publisher Development Team leidt bij eBay

"Bij betaling op basis van volume krijgen grote afilliates meer geld. Sinds we ons programma niet meer uitbesteden en meer waarde hechten aan kwaliteit in plaats van volume, levert het sommige kleine affiliates beduidend meer geld op. Zij leveren meer kwalitatief hoogwaardige leads", vertelt Howard tegen deze uitgave.

Customer Lifetime Value is waar eBay zich nu voor het grote deel op richt. De aangeleverde klant moet het uitgegeven affiliate marketinggeld waar kunnen maken. Komt hij terug, schrijft hij zich in, wordt hij actief?

In zeker zin werd eBay gedwongen de aandacht te verschuiven naar kwaliteit. Toen het affiliateprogramma dat zich puur richtte op volume, kreeg men te maken met fraude. Het aanmaken van nepaccounts en cookie dropping waren eBay een doorn in het oog.

In de Verenigde Staten is de wijze van uitbetalen aan de affiliates veranderd. Gebaseerd op enkel volume werd er tussen de 25 tot 35 dollar per lead uitbetaald. "Dat is verschoven van 1 tot 50 dollar per lead, afhankelijk van de waarde van de leads. Wanneer er veel kwalitatief hoogwaardige leads worden aangeleverd, dan kan er tot maximaal 50 dollar per lead worden uitbetaald", aldus Howard.

Het aantal leads met een lage waarde is sinds deze verandering teruggelopen met 80 procent. De leads met een hoge waarde steeg daarentegen juist met 80 procent. Howard: "We hebben een verschuiving gemerkt in de kwaliteit van de leads die werden geleverd. De trafiic die onze kant opkomt heeft dus meer waarde."

De succesvolle affiliates bij eBay zijn goed in het targetten van hun traffic meent Howard: "Ze geven genoeg informatie over wat men kan verwachten van eBay. Het is meer werk dan alleen maar het plaatsen van een eBay-banner op de site en het sturen van traffic zonder aan de kwaliteit te denken."

Volgens Howard moet de afilliate-industrie zich nu meer richten op het creëren van vertrouwen tussen de affiliates en de netwerken: "Dat is er nu nog niet voldoende. Affiliates vinden de merchants vaak niet transparant genoeg en andersom is er vaak onduidelijkheid welke promotieboodschap de affiliates gebruiken. Dat maakt dat affiliate marketing vaak nog in een negatief daglicht staat in vergelijking met andere online marketing. De partijen moeten meer samenwerken."

De eBay-man sprak dinsdag op de A4U Expo in Amsterdam over kwaliteitstandaarden in affiliate marketing: "Je ziet de laatste tijd dat affiliates zich meer gaan richten op kwaliteit. Tijdens de A4U Expo waren er ook meerdere sessies die zich richtten op transparantie tussen verschillende affiliatepartijen."

Over het geld dat omgaat in affiliate marketing bij eBay wil Howard weinig loslaten. Het enige dat hij kwijt wil is dat het geld dat bij eBay wordt uitgegeven aan online marketing zowel in Europa als in de Verenigde Staten stijgt. Hoe dat in verhouding staat tot affiliate marketing, dat houdt hij voor zich.

Bron foto: Marylin M (CC)

Deel dit bericht

4 Reacties

Dirkjan Vis

Wat een persbericht zeg. 🙂

Ralph Remkes

Wellicht geschreven als een persbericht, maar zeker ??n van de meest interessante presentaties die is gegeven op A4Uexpo. Erg interessant om te zien dat in een Economic downturn een vooraanstaande partij bereid is om zijn commissiemodel om te gooien op een wijze die mogelijk niet direct populair is bij de affiiates, maar zeker ten goede komt aan affiliate marketing in het algemeen en dus ook aan affiliates.  Het was voor mij zeker een inspiratie om verder na te denken over commissiemodellen, de waarde van elke afzonderlijke affiliate en uberhaupt de waarde creatie vanuit affiliate marketing voor een onderneming.

Thomas Heezen - Tower Online Marketing

Omdat eBay leads om moet zetten in actieve leden/klanten, moeten ze goed kijken naar de kwaliteit van hun leads.In het verleden betaalde eBay meer dan EUR 10,- voor een lead en nu nog steeds EUR 3,- per lead. Dan krijg je idd affiliates en traffic die van mindere kwaliteit kunnen zijn.Bij sales programma's als die van Bol.com geldt dit minder, tenzij jullie ook voor leads betalen. Immers een sale is een sale. In het algemeen moet je beiden hebben, kwalitatieve sites, die veelal beperkt worden door hun groote in het maximaal te behalen sales en anderszijds volume sites, die normaliter een veel lagere conversie hebben, maar door hun volume toch redelijke aantallen sales halen.

Ralph Remkes

@Thomas: Ik ben het niet helemaal eens dat een sale een sale is. Ook hierbij kun je nadenken over de kwaliteit van de sale. Een actueel voorbeeld hiervan is de discussie omtrent cashback- en loyalty programma's. Ja, deze leveren volume, maar in hoeverre vreten deze aan je marge. Wat voor soort klanten (koopjes jagers??) brengen zij aan? Dus wellicht is zo'n klant minder waard dan ??n via een content website, waarbij de consument is getriggerd door de content. Je kunt ook denken aan partijen die goed in staat zijn om een groot deel nieuwe klanten te genereren. Deze affiliates zijn je wellicht meer waard. Ik wil benadrukken dat dit nog geen standpunt is vanuit mij, maar de presentatie van eBay inspireert in ieder geval om creatief na te denken over kwaliteit van verkopen en vergoedingen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond