Deel dit artikel
-

Minder omzet, meer winst voor KPN

KPN genereerde over het laatste kwartaal 10 procent minder omzet. Over het hele jaar daalde de omzet met 5 procent. Wel wist KPN de jaarwinst bijna te verdubbelen.

Het geschoonde bedrijfsresultaat bleef over het hele boekjaar vrijwel gelijk ten opzichte van 2014 (pdf). KPN wil het komende jaar 450 miljoen euro besparen op met name de IT-activiteiten om zo de resultaten nog verder te verbeteren.

KPN kreeg er in het vierde kwartaal 40.000 breedbandklanten bij, en in heel 2015 zelfs 139.000. Het aantal interactieve tv-klanten groeide nog sneller, naar 69.000 in het vierde kwartaal. Een toenemend aantal klanten heeft vast-mobiele bundel: 33 procent van de abonnees bij Consumenten Mobiel en 28 procent van de breedbandklanten.

Er zijn in het vierde kwartaal per saldo 80.000 nieuwe mobiele abonnees bijgekomen. Inmiddels hebben meer dan 1,1 miljoen klanten – 33 procent van het totaal aantal abonnees – een vast-mobiele bundel.

De Zakelijke Markt blijft een uitdaging voor het bedrijf. Er was in het vierde kwartaal opnieuw sprake van een daling in traditionele spraakdiensten. Klanten zijn nog steeds aan het migreren naar VoIP-diensten. Het aantal zakelijke mobiele abonnees nam met 4.000 af in het vierde kwartaal. Het aantal multi play werkplekken steeg met 42.000.

KPN moet met argusogen de gesprekken volgen tussen Vodafone en Liberty Global, de moeder van Ziggo, over een Nederlandse joint venture. Daarmee zou Ziggo over een landelijk mobiel netwerk kunnen beschikken, en heeft Vodafone toegang tot vast internet.

KPN

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond