Deel dit artikel
-

Lager bedrijfsresultaat voor Ziggo

Ziggo heeft nog steeds te maken met een hevig concurrerende markt. Dat laat het bedrijf vanochtend weten bij de presentatie van de kwartaalcijfers. De grootste kabelaar van het land noteerde over het eerste kwartaal een lagere EBITDA op een licht gestegen omzet van 394,2 miljoen euro.

Het aangepast bedrijfsresultaat kwam uit op 213,1 miljoen euro (pdf). Onder de streep eindigde het kwartaal echter met een verlies van 38,4 miljoen euro (tegen een winst van 92,7 miljoen euro een jaar terug) als gevolg van eenmalige belastinglasten. Zonder eenmalige lasten was de nettowinst op 25 miljoen euro uitgekomen. Zowel omzet als bedrijfsresultaat scoorden onder de verwachting van analisten. Voor het hele jaar verwacht Ziggo geen spectaculaire resultaten.

De kabelaar heeft naar eigen zeggen wel minder last van weglopende klanten. Het aantal internetklanten steeg met 38.000 naar 1,95 miljoen. Alles-in-een pakketten (tv, internet en vaste telefonie) groeien nog steeds, met twintigduizend. Ruim de helft van de klanten heeft zo’n pakket. Het aantal mobiele klanten staat nu op 63.000. Telefoonverkeer ging verder omlaag en ook digitale tv bracht 4,3 procent minder op, zij het dat de VOD-diensten (waaronder HBO) blijven groeien. De ARPU (opbrengst) per klant stijgt nog steeds, naar 43 euro.

De ogen van beleggers zijn vooral gericht zijn op het sluiten van de deal met Liberty Global, moedermaatschappij van UPC in het derde of vierde kwartaal. Eerder gaf Liberty Global aan in ieder geval voor 21 april een biedingsmemorandum bij de AFM in te dienen ter beoordeling. Door de koersdaling van zo’n 12,5 procent bij Liberty Global in de laatste zes weken is het overnamebod op Ziggo overigens aanzienlijk minder waard geworden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond